Media Top & flop

Slow-tv in optima forma bij DWDD en de ophefmachine van De Telegraaf

Paul de Leeuw. Beeld ANP Kippa

Top

‘Er was eens een heel klein jongetje en die heette Peter. Op een vroege morgen opende hij het hek om de grote groene weide in te gaan.’ Met die woorden luidde Paul de Leeuw afgelopen maandag het einde in van de uitzending van De Wereld Draait Door. Dat einde duurde 26 minuten en behelsde de volledige uitvoering van Sergej Prokofjevs muzieksprookje Peter en de Wolf.

De Leeuw las voor, het ­Nederlands Kamerorkest onder leiding van Gordan Nikolić speelde de muziek en op de schermen in de studio verschenen tekeningen van de Zwitserse illustrator Jörg Müller.

Door heel Nederland zullen peuters en kleuters die eigenlijk naar bed moesten voor de televisie hebben gezeten. Pyjama al aan, tandenborstel in de mond, misschien half verscholen achter een kussen, uit angst voor de wolf. Het was een zeldzame en welkome dissonant in de monotone dagelijkse symfonie van oppervlakkige, gehaaste televisie. De stem van Paul de Leeuw, het dansen van de strijkers, het kwaken van de hobo, het geroffel van de pauken en de lichteffecten in de studio; dit was slow-tv in optima forma.

DWDD wordt wel eens – terecht – verweten niet vernieuwend en origineel meer te zijn. Maar als je besluit dat je kijker wat behoefte heeft aan cultuur en op primetime bijna een half uur de tijd neemt een muzikaal sprookje te vertellen, getuigt dat van lef en een bepaalde mate van brille. Encore!

 Flop

In de permanente zoektocht naar brandstof voor de ophefmachine stuitte De Telegraaf woensdag op een initiatief van Albert Heijn. De supermarktketen organiseert winterborrels, voor het bedrijfsleven. Winterborrels. Geen kerstborrels.

Een paar hysterische twitteraars vonden het schandalig. Onze cultuur werd weer eens bedreigd. In een bericht op Telegraaf.nl werden ze ‘klanten’ genoemd. Ze waren ‘woest’ en concludeerden: ‘AH schaft kerst af.’

De krant maakte een filmpje. De presentator zei iets over de HEMA die het een paar jaar geleden ‘waagde’ om ‘ons’ een vrolijk lentefeest te wensen, in plaats van vrolijk Pasen, met een ‘storm aan kritiek’ als gevolg.

En nu was het weer raak, volgens De Telegraaf. Aansluitend werd het reclamefilmpje getoond waarin een man namens AH de winterborrel aanprijst. Hij draagt een kersttrui, in de kamer staat een kerstboom en hangt kerstversiering, hij praat over de donkere dagen voor kerst, heeft het over een ‘kerstborrel’ en stuurt ons door naar ah.nl/zakelijk/kerst.

Tweets van vijf boze burgers werden voorgelezen (‘Kerstborrel, stelletje kneuzen’) en de redactie belde even met AH voor een reactie. De kerstborrel wordt geen winterborrel genoemd om ‘moslim-proof’ te zijn of om ‘migranten een plezier doen’, zoals de krant het losjes samenvatte, maar omdat zo’n woord ook ná kerst nog houdbaar is.

Intussen draaide de ophefmachine aan de Amsterdamse Basisweg op volle toeren. Weer een aanval op onze cultuur afgeslagen.

In een eerdere versie van dit artikel werd Tsjaikovski genoemd als componist van het muzikale sprookje Peter & de Wolf. Dat was Sergej Prokofjev.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden