PodcastrecensieSlow Burn, seizoen 3

Slow Burn is een meeslepende verkenningstocht naar Tupac en Notorious B.I.G. ★★★★★

V luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: Slow Burn reconstrueert de moorden op Tupac en Notorious B.I.G.

Christopher Wallace (The Notorious B.I.G.) was 24 jaar toen hij overleed. Tupac Shakur was 25. Hoe jong ze ook waren, hun nalatenschap in de muziek is genre-overstijgend en onontkoombaar. In oktober publiceerde de BBC een lijst met de beste hiphop-nummers ooit. Op nummer 1 prijkte Juicy van Notorious B.I.G; Tupac’s Dear Mama volgde wat verder, op 10. Tupac verkocht 75 miljoen platen, Biggie 28 miljoen. Je kunt avonden vullen met discussies over wat de beste platen van beide rappers zijn. Van Me Against the World tot How Do You Want It, van Big Poppa tot Hypnotize. Wat was er met hun oeuvres gebeurd als ze nog hadden geleefd?

In een tijdsbestek van een halfjaar, tussen twee zomers in, werden zowel Notorious B.I.G. als Tupac doodgeschoten. Shakur werd na een bezoek aan een bokswedstrijd van Mike Tyson op 7 september 1996 onder vuur genomen en overleed een week later. Wallace werd dodelijk getroffen in de nacht van 8 op 9 maart 1997, nadat hij eerder op de avond aanwezig was geweest bij de Soul Train Music Awards. Hoewel er sterke vermoedens en aanwijzingen zijn, werden beide moorden tot nu toe nooit opgelost. In het derde seizoen van Slow Burn, een journalistieke podcast van het Amerikaanse online magazine Slate, staan die twee moorden centraal.

Wie (een van de) de eerste twee seizoenen van Slow Burn heeft geluisterd, over het Watergate-schandaal en de impeachment van Bill Clinton, weet dat de makers er niet bepaald de kantjes vanaf lopen. Voordat het over de moorden en de potentiële daders gaat, neemt presentator Joel Anderson in de eerste uitzending de luisteraar mee naar het begin van de jaren negentig, als Tupac en B.I.G. behalve aanstormende talenten ook nog vrienden van elkaar zijn. Dat verandert snel wanneer Tupac tijdens een schietpartij bij een opnamestudio vijf keer wordt geraakt (deze schietpartij dus wel overleefd) en Notorious B.I.G. verdenkt erachter te zitten.

In de zeven afleveringen die volgen, portretteert Anderson Tupac en Notorious B.I.G. en schetst hij een spannend en inzichtelijk beeld van een cultuur die beide rappers uiteindelijk fataal werd. In de laatste aflevering zet de presentator met verbluffende helderheid en overtuiging uiteen wie volgens hem verantwoordelijk moeten worden gehouden voor de moorden. Maar het is niet zozeer die verrassende eindconclusie die ook dit seizoen van Slow Burn tot een must-listen maakt (ook voor de ongelukkigen die nog nooit Juicy of Dear Mama hebben gehoord) als wel de meeslepende journalistieke verkenningstocht die eraan voorafgaat.

Slow Burn, seizoen 3

Journalistiek

★★★★★