Slimme reclamestunt zet Hamilton Island op kaart

Vandaag wordt in Australië bekend wie de Beste Baan in de Wereld krijgt: eilandbeheerder voor een vet salaris.

Het werd niet de droomfinale waarop de organisatoren van de Beste Baan in de Wereld hadden gerekend. Zestien kandidaten maken deze dagen op een tropisch eiland voor de kust van de Australische deelstaat Queensland uit wie een felbegeerde baan als beheerder van een groep eilanden krijgt. In plaats van een strakblauwe hemel viel de regen dinsdag bij bakken uit de hemel. Het programma werd in allerijl aangepast.

De Amsterdamse Magali Heuberger is als enige Nederlandse doorgedrongen tot de laatste ronde. Vandaag beslist de selectiecommisie wie een half jaar lang tegen een vorstelijk salaris van tienduizend euro per maand de eilanden in het Grote Barrière Rif mag aanprijzen bij de rest van de wereld.

Van de bijna 35 duizend sollicitaties zijn zes vrouwen en tien mannen overgebleven, veelal hyperactieve twintigers die in hun blauwe T-shirtjes veel joelen en gewillig poseren voor de massaal uitgerukte pers. De afgelopen drie dagen moesten ze voor de ogen van de sollicitatiecommissie hun kunsten vertonen, met zwemmen, snorkelen en vissen voeren. Door de hevige regen van dinsdag hoefden de kandidaten niet te zeilen, kajakken op zee of over het strand te wandelen. In plaats daarvan kregen ze een schoonheidsbehandeling. ‘Het is super zoals we in de watten worden gelegd’, zegt de 25-jarige Heuberger.

De laatste selectieronde is de kroon op een succesvolle reclamecampagne van het toerismebureau van Queensland. ‘We wilden de wereld laten weten dat er mooie eilanden liggen bij het koraalrif, zoals iedereen de Griekse eilanden kent’, zegt directeur Anthony Hayes op Hamilton Island, de werkplek van de nieuwe eilandbeheerder.

Voor een gewone reclamecampagne met tv-spotjes in Europa, Noord-Amerika en Azië was geen geld. Dus verzon het bureau een reclamestunt: een baantje als eilandbeheerder voor een vet salaris. In januari verscheen de advertentie. De internetgeneratie reageerde massaal. Binnen korte tijd ging de vacature de wereld over en in het kielzog daarvan besteedden de media er aandacht aan.

Vandaag moeten de kandidaten op gesprek, waarna wordt bekendgemaakt wie de baan krijgt. Heuberger zit er niet mee dat ze onderdeel is van een uitgekiende reclamestrategie. ‘Ik ben gratis in Australië, zie Queensland en maak kans op de mooiste baan in de wereld.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden