Recensie Alan Parsons

Slecht geluid en nepotisme op het podium: trouwe publiek van Alan Parsons verdient beter ★★☆☆☆

Zijn aanstaande schoonzoon op laten draven om – slecht – een nummer te zingen; dat was echt niet nodig.

Alan Parsons. Beeld Alan Parsons

Al droegen veel bands zijn naam, Alan Parsons is natuurlijk nooit een frontman geweest. In zijn Alan Parsons Project was hij met de in 2009 overleden Eric Woolfson het componerende, liedschrijvende, producerende en arrangerende brein achter een paar van de mooiste en best verzorgde liedjes uit de popgeschiedenis, van Old and Wise tot Eye in the Sky en de progrockklassieker Sirius.

Met dat prachtige oeuvre trekt de 70-jarige Brit nog altijd veel volk. Bij zijn tournee door Nederland bespeelde hij de afgelopen week volle zalen, van De Vereeniging in Nijmegen tot Paradiso in Amsterdam.

Bij het slot van die reeks in TivoliVredenburg in Utrecht moet zondag helaas worden geconstateerd dat de nostalgie nooit hartverwarmend wordt. Allereerst omdat de rolverdeling slecht valt. Parsons zingt soms zelf – en dat doet hij niet bepaald vlekkeloos – maar laat bijna per nummer een andere zanger aanrukken: de vaste zanger P.J. Olsson, de gitaristen van zijn band of saxofonist Todd Cooper, die als vocalist ook niet overdreven begaafd is. Er komt nauwelijks sfeer in de show.

Het geluid in de grote zaal van TivoliVredenburg werkt ook niet mee. Het lukt de technici niet de sound in balans te krijgen: de drums galmen, de bassen zijn te zwaar en vanuit het midden van de zaal zijn de zangpartijen bijna niet te horen.

Dan wordt twee uur Alan Parsons een lange zit. Vooral omdat de band ook nog veel nieuw werk speelt, dat futloos klinkt. In het oudere stuk Luciferama vallen de instrumenten eindelijk wat mooier samen, naast de akoestische slaggitaar van Parsons zelf. Een sprankje hoop. Maar dat wordt de kop ingedrukt omdat Parsons het nodig vindt zijn ‘aanstaande schoonzoon’ op te laten draven voor het nieuwe nummer I Can’t Get There From Here, dat vervolgens tenenkrommend slecht wordt gezongen. Dit nepotisme op het podium is een belediging voor Parsons trouwe en liefhebbende publiek.

Pop

★★☆☆☆

Alan Parsons Live Project