Slag om A-Film in volle gang

De bijna failliete boedel van filmdistributeur A-Film trekt de aandacht van kooplustige collegae en benauwde schuldeisers.

Première van de film Zwartboek. Beeld Martijn Beekman

De filmwereld is in beroering sinds de noodlijdende Nederlandse filmdistributeur A-Film, die kampt met een miljoenenschuld, afgelopen maandag surséance van betaling moest aanvragen. Een 'grote groep' schuldeisers, waaronder een autoverhuurder en diverse kleinere mediabedrijfjes schakeldenadvocaat Hans Koets in. Hij spreekt van een 'buitengewoon onbehaaglijk gevoel' onder zijn clienten, maar klinkt ook hoopvol: 'Kijkend naar A-Film zien wij voldoende mogelijkheden om een succesvolle onderneming te draaien.'

Ondertussen informeerden 'alle Nederlandse distributeurs' bij filmproducent Klaas de Jong naar de distributierechten van zijn film Sneekweek, die momenteel wordt opgenomen en begin volgend jaar door A-Film in de bioscopen zou worden uitgebracht. Bij een mogelijk faillissement van de oorspronkelijke distributeur krijgt De Jong, wiens films Michiel de Ruyter en Apenstreken dit jaar door A-Film in de bioscoop werden uitgebracht, de distributierechten weer in eigen hand.

Doorstart

Zelfs internationale studiofilmdistributeurs wisten hem de afgelopen week te vinden, zegt de producent. 'Het is natuurlijk een opportunistische handel: ons risicoprofiel is laag, er worden weinig van dit type Nederlandse publieksfilms uitgebracht. Ik zou mij ook bellen als ik distributeur was.' Voorlopig maakt De Jong echter pas op de plaats. 'Mogelijk maakt A-Film een doorstart.'

Terwijl andere Nederlandse filmproducenten, waaronder Eyeworks, A-Film de afgelopen jaren de rug toe keerden, bleef De Jong trouw aan de distributeur: 'Zij hadden het beste team.' Wel had hij zijn belangen goed beschermd in de afspraken met A-Film.

Films distribueren is de afgelopen jaren eenvoudiger geworden, stelt De Jong. 'In het verleden was er een vrij groot apparaat voor nodig, maar nu gaat alles digitaal. Films staan op een server. Je werkt niet meer aan chique dvd-uitgaven, maar stuurt de film naar iTunes. Met een man of drie, met vijf zeker, zou je het bedrijf draaiende kunnen houden. Alle onafhankelijke Nederlandse filmdistributeurs zijn te laat begonnen met saneren.'

Maar er zijn meer oorzaken die de val van A-Film verklaren. Het bedrijf torst een grote schuldenlast met zich mee. Bij het aanbod zat volgens De Jong te veel arthouse en te weinig echte hits, terwijl onhandige omgang met dure arthouse-crossover-aankopen als Under the Skin met Scarlett Johansson de distributeur in steeds gevaarlijker vaarwater bracht.

Onderlinge concurrentie

De overheadkosten van A-Film waren opvallend hoog, het bedrijf had twintig mensen in dienst, en alle distributeurs in de Benelux, niet alleen A-Film, betalen vanwege hun onderlinge concurrentie exorbitante bedragen voor de vertoningsrechten van internationale films. De Jong: 'De Amerikanen lachen zich een slag in de rondte. Er wordt hier steevast te veel betaald.'

Wat er met de filmcatalogus van A-Film gebeurt, is nog niet bekend. 'Er zullen inmiddels aasgieren boven de markt hangen', zegt San Fu Maltha, die A-Film in 1999 oprichtte met Pim Hermeling en in 2006 verliet. Distributeurs op de schaal van A-Film lijden zwaar onder filmpiraterij, zegt hij. 'Dat trekt de opbrengsten jaarlijks met 75 miljoen euro naar beneden. En dat verhoogt de marketingkosten die de consument moeten overtuigen de film in de bioscoop te zien, en niet gratis via Popcorn Time.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden