Horror / Sci-fi

Sky Captain and the World of Tomorrow

Passie voor uiterlijkheden

David Sneek

Sky Captain and the World of Tomorrow: de titel verwijst naar de toekomst, en het verhaal vol reuzenrobots en geavanceerde luchtschepen behoort tot het science fiction-genre. Toch wordt de film van Kerry Conran in de eerste plaats gekenmerkt door een obsessie met lang vervlogen tijden.

De kleuren zijn zo bleek dat het vaak bijna lijkt of er in zwartwit is gedraaid. Grote schaduwen bewegen zich over de muren van art deco-interieurs, teksten in ouderwetse lettertypes vullen het beeld: met een aaneenschakeling van citaten en hommages wordt de sfeer van ouderwetse avonturen- en misdaadfilms opgeroepen.

Gwyneth Paltrow draagt als de journaliste die een boosaardig complot van Duitse wetenschappers op het spoor komt de elegante kostuums van de filmsterren uit de jaren dertig. Jude Law is als heroïsche piloot, de Sky Captain, een kopie van de helden uit Britse oorlogsfilms. Ten slotte speelt zelfs even een digitale reproductie van de jonge Laurence Olivier mee: alles is geoorloofd om het verleden te laten herleven.

Maar daarmee schiet The World of Tomorrow zijn doel ver voorbij. Zo nadrukkelijk en overdreven is de retro-stijl, dat de film de oude voorbeelden niet alleen imiteert maar ze absurd maakt, en de vormgeving de plot uiteindelijk in de weg gaat staan.

Wanneer de helden met hun vliegtuig stunten of boven een afgrond bungelen kan de actie niet spannend worden - de gapende dieptes onder hen zijn er te kunstmatig voor. Hoe mooi de computerdecors ook zijn, ze vormen nooit een plek waar de personages echt deel van uit maken.

De maniakale aandacht voor het verleden is slechts een passie voor uiterlijkheden, die eventjes oogverblindend, maar daarna vooral heel oppervlakkig zijn.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden