CD-recensie Skepta

Skepta is terug, maar klinkt minder authentiek Londens dan op zijn vorige, bekroonde album ★★★☆☆

Skepta. Beeld WireImage

De uitreiking van de Britse Mercury Prize aan de Noord-Londenaar Skepta (Joseph Adenuga Jr.) voor zijn album Konnichiwa (2016), kan worden gezien als de grootste mainstream-triomf van de Britse hiphopvariant grime, een genre dat verwant is aan dancehall en jungle. 

Op opvolger Ignorance Is Bliss horen we in veel opzichten een andere artiest. ‘I did young and stupid/ Now I do grown and sexy’, rapt hij in Gangsta, nadat hij in Bullet from a Gun al heeft laten weten dat er niets mooier is dan de aanblik van zijn dochter in haar wiegje.

Een overdosis zoetigheid blijft gelukkig achterwege. Skepta rapt vurig. Hij spuugt slimme rhymes. Zijn testosteron blijkt niet verdamp. Het fotomozaïek op de hoes dekt de lading: een foto van Skepta met baby vormt een diagonale bingo met een opgestoken middelvinger en een pistool.

Het enige bezwaar betreft eerder de muziek: Skepta is zich de laatste jaren meer op de Amerikaanse markt gaan richten, waardoor het authentiek Londense er een beetje af gaat.

Zijn tongval verraadt zijn afkomst, maar muzikaal probeert hij vaker dan voorheen aan de internationale hiphopstandaard te voldoen, wat ter hoogte van Animal Instinct een paar vlakke tracks oplevert. Hierdoor krijgtIgnorance Is Bliss niet de eigenheid die Konnichiwa  wel had.

Skepta komt op 5 juli naar Down The Rabbit Hole in Ewijk/Beuningen.

POP

Skepta

★★★☆☆

Ignorance Is Bliss

V2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden