Sites omroepen onderzocht

Toch nog een lichtpuntje voor de kranten, na een moeilijke dag: minister Plasterk van Media meldde maandagavond tijdens een debat dat hij alsnog gaat bekijken of de websites van de publieke omroepen ‘marktverstorend’ werken....

Kranten en weekbladen – maar ook de commerciële omroepen – klagen al langer over de websites van de publieke omroepen, die met belastinggeld gefinancierd worden. Er zijn inmiddels zo’n veertig sites ontwikkeld waarbij de relatie met de omroep niet altijd even helder is, bleek onlangs uit het rapport van de commissie-Brinkman over de toekomst van de pers. Zo heeft de KRO een wandelsite. Daarnaast begon de VARA onlangs de opiniesite Joop, en wordt de website van de NOS volgende week vernieuwd, met een verbeterde zoekmachine en meer mogelijkheden om te reageren.

De websites van de omroepen, luidt de klacht, lokken zowel bezoekers als adverteerders weg bij de sites van kranten. Die moeten hun eigen broek ophouden, zoals maandag nog eens bleek bij de de Volkskrant en Trouw. Zij mogen van de nieuwe eigenaar, De Persgroep, hun eigen website behouden, maar het bezoek moet omhoog en er moet geld verdiend worden.

Tot nu toe was Plasterk niet erg gevoelig voor de klachten van de geschreven media en de commerciële omroep over de omroepsites. ‘Het standpunt van de minister tot nu toe was: u zegt dat u er last van heeft, maar u hééft er geen last van’, zegt hoofdredacteur Arendo Joustra van het weekblad Elsevier, die maandagavond bij het door NRC Handelsblad georganiseerde debat aanwezig was. ‘Ik vergeleek het met martelen. Dat je gemarteld wordt en de beul zegt: nee hoor, u wordt niet gemarteld.’

Maar maandagavond kondigde de PvdA-bewindsman alsnog aan de kwestie nader te zullen bekijken. Volgens Joustra werd tijdens het debat duidelijk dat de omroepsites vaak echte tekstsites zijn, en niet vooral gevuld zijn met beeld en geluid, zoals bij omroepen te verwachten zou zijn. ‘Verder bleek dat op die omroepsites ook weer reclame staat, andere reclame, los van de STER-inkomsten. Ik had de indruk dat Plasterk daarover verrast was, dat hij een beetje schrok, omdat hij dat niet wist. Toen NRC Handelsblad-hoofdredacteur Birgit Donker daarop wees en erover doorging, zei Plasterk dat hij ernaar zou kijken.’

Dat is toch ‘een doorbraakje in het denken’, vindt de Elsevier-hoofdredacteur. ‘Hij heeft het weliswaar niet officieel in de Kamer gezegd, maar wel in een openbaar debat met de media erbij. Nu moet hij er ook wat mee doen.’

Dat gebeurt ook, verzekert de woordvoerder van Plasterk, maar hij waarschuwt de kranten, weekbladen en commerciële omroepen wel voor te hooggespannen verwachtingen. ‘Het gaat om de reclame op de omroepsites, vanwege de zoektocht van de kranten naar een verdienmodel op internet. De minister zal dat specifieke punt, waardoor hij overigens niet verrast was, meenemen in het bredere onderzoek naar de effecten van reclame bij de publieke omroep, dat al eerder is toegezegd.’

En kan Plasterk reclame op websites van omroepen bijvoorbeeld verbieden, mocht hij dat willen? ‘Die vraag is extreem prematuur’, zegt de woordvoerder. ‘Maar als de minister dat zou willen, kan dat, ja.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden