Singer Laren wil zich met renovatie opnieuw uitvinden

De nieuwe entree verbindt zaal, museum en beeldentuin

Het nieuwe Singer Laren: je wandelt binnen, neemt een kop koffie en pardoes, sta je in het museum. Het entree van architectenbureau Krft oogt als een overdekt plein en is publiek toegankelijk.

De vernieuwde zaal van het Singertheater. Beeld Christiaan van der Kooij

De Wilde Zwanen heet de villa die de globetrotters Anna en William Singer in 1911 lieten bouwen in het Noord-Hollandse Laren, en die zij - kunstverzamelaars - in de jaren vijftig uitbreidden met een museumvleugel, een muziekzaal en een beeldentuin: Singer Laren.

De Zwarte Zwaan zou een passende naam zijn voor de vernieuwde theaterzaal, die begin deze maand is geopend. Gemaakt met typisch Larense materialen - de bakstenen van de villa's, het zwart gebeitste hout van de traditionele schuren - maar door het Amsterdamse architectenbureau Krft in een opvallende, eigentijdse vorm gegoten. Rondom de gemetselde toneeltoren, die rust op een sokkel van grijs baksteen, is een glazen foyer annex entree gevouwen, voorzien van een zwarte 'voile', zoals de architecten de lattengevel noemen.

Met de renovatie wil het Singer zichzelf opnieuw uitvinden, zoals zoveel musea (Rijks- en Stedelijk Museum in Amsterdam, Noordbrabants Museum in Den Bosch) dat de afgelopen jaren deden. Het publiek komt niet meer vanzelf; je moet bewijzen dat je 15 euro entree waard bent, zeker als particulier museum.

De toegang. Beeld Christiaan van der Kooij

Aanleiding voor de verbouwing à 15 miljoen euro was de slechte staat van de muziekzaal. De fundering was verrot, de gevel slecht geïsoleerd, de akoestiek ongeschikt voor de wisselende programmering. 'Het was een charmante zaal, maar renovatie bleek onhaalbaar', vertelt architect Oscar Vos. De nieuwe zaal, ontworpen als een klankkast van kersenhout, is geschikt voor zowel concerten, cabaret als lezingen. 'Het aantal stoelen (400) is gelijk gebleven, maar je zit dichter op het podium en de sfeer is intiemer.'

De verbouwing van de zaal is aangegrepen om een nieuwe entree te maken. Die vormt de schakel tussen zaal, museum en achtergelegen beeldentuin. Vos: 'Voorheen had je de concertzaal en de expositievleugel, elk met een eigen ingang. In de loop der jaren is de programmering van die ruimten steeds verder naar elkaar toe gegroeid. Door de entrée met de foyer en het café te combineren, krijg je een multifunctionele ruimte die voor allerlei doeleinden te huren is en verlaag je de drempel. Het is een publiek interieur; je kunt er zonder kaartje naar binnen.'

De Singers

Schilder en kunstverzamelaar William Singer (1868-1943), zoon van een staalmagnaat uit Maine in de Verenigde Staten, verhuisde met zijn vrouw Anna Spencer Brugh (1878-1962) eerst naar Parijs en vervolgens, in 1901, naar het Noord-Hollandse schildersdorp Laren. Daar lieten ze in 1911 villa De Wilde Zwanen bouwen.

De kassa. Beeld Christiaan van der Kooij

Het museum was aanvankelijk sceptisch; liep het zo geen inkomsten mis? Vos denkt juist dat het andersom werkt. 'Straks komt iedereen in de tuin zitten. Je neemt een kopje koffie, koopt iets in de museumwinkel en voor je het weet, sta je in het museum.'

Dit is de eerste gerealiseerde grote opdracht voor het jonge bureau Krft. 'We wilden met een frisse blik naar het theater kijken. Je ziet tegenwoordig vaak dat, buiten de zaal, naar standaardoplossingen wordt gegrepen: de draaideur bij de ingang, systeemplafonds, gipswanden. Het krijgt dan iets van een kantoor.'

De vernieuwde entreehal met zijn metershoge plafond, ruwe betonnen constructie en gigantische glazen puien, oogt als een overdekt plein. De inrichting is ingetogen; de enige uitspatting in het kleurenpalet is de goudkleurige zaal.

Krft architecten i.s.m. Oomen Ontwerpt. Nieuw Singer Laren is sinds deze maand open. Het museum is tijdelijk dicht en opent op 10/10.

Verbinding tussen oud en nieuw, met het beeld de denker door Auguste Rodin. Beeld Christiaan van der Kooij

Dit najaar gaat de beeldentuin op de schop. Hiervoor is landschapsontwerper Piet Oudolf, bekend van de Highline in New York, aangetrokken. Hoe het wordt, kun je alvast voorproeven in de 'wilde' daktuin die hij op de nieuwbouw heeft aangelegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.