Top & Flop Sinan Can en Angela de Jong

Sinan Can weet hoe je een jihadist interviewt en Angela de Jong heeft een curieuze dubbelrol

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek.

Top

Hoe interview je een terreurverdachte die al twee decennia banden heeft met jihadisten en opschept over een schadevergoeding van ruim 40 duizend euro die hij in Nederland toucheerde voordat hij de benen nam naar het kalifaat?

Dat doe je, als het goed is, onderkoeld en gedecideerd, zoals journalist en documentairemaker Sinan Can dinsdag liet zien in de eerste aflevering van De lokroep, een drieluik van BNNVARA op NPO 2 over de geschiedenis van de radicale islam in Nederland. En zo zagen we hoe de aanvankelijke bravoure van de terreurverdachte wegsmolt. Ervoor in de plaats kwamen zweetdruppels op zijn hoofd en in zijn hals.

Sinan Can, die eerder beklemmende documentaires als De verloren kinderen van het kalifaat en De Arabische Storm maakte, biedt in zijn nieuwe drieluik niet alleen een kijkje in het hoofd van een devote jihadist. Hij schetst ook een verontrustend beeld van de overlapping van oude en nieuwe generaties jihadisten in Nederland.

Zo stelde hij maandag in een interview met het Algemeen Dagblad dat Nederlandse jihadisten in Syrië een foto van Mohammed B. in hun huis hadden hangen. ‘En de Syriëgangers die nu terug zijn of nog komen kunnen een inspiratie zijn voor andere jongeren.’

Het drieluik van Sinan Can verdient beter dan uitgezonden worden op hetzelfde tijdstip als de banale #talkshowoorlog.

Nadia Ezzeroili

Flop

Omdat ze vreest in de uitzending te moeten boeren slaat Angela de Jong, zo meldde het Algemeen Dagblad woensdag, het aanbod van talkshows om vooraf (gratis) mee te eten altijd af. Het commentaar over de tv-recensent van de krant was geschreven door de hoofdredacteur zelf, Hans Nijenhuis.

Hij begon zo: ‘Vandaag gaat dit commentaar niet over de grote wereld, maar over onszelf. Dan doen we liever niet, maar we zijn de onzin over onze televisiecolumniste een beetje zat.’

Vol ernst reageerde hij in de krant op een kwinkslagje op het malle mediacourant.nl. De pretsite had in een bijzinnetje geschreven over de ‘lucratieve talkshowschnabbel’ van De Jong. Ook op de brievenpagina van het AD ging het erover. Dit terwijl ze er geen stuiver voor vangt, aldus Nijenhuis. Kennelijk is ook in de #talkshowoorlog de waarheid het eerste slachtoffer.

Getergd door de beschuldiging dat De Jong in Hilversum haar zakken loopt te vullen onthulde Nijenhuis dat ze bij Jinek, Pauw en De wereld draait door geen cent betaald kreeg. Bij Café Hendriks en Genee kreeg ze een bierpul én een viltje, bij Beau een reep chocola (smaak caramel-zeezout) en bij Mensen met M een stel kerstballen met een M erop.

Het voornaamste punt van kritiek op de mediatournee van zijn tv-recensent zag Nijenhuis over het hoofd. De Jong speelt in de talkshowoorlog als journalist een curieuze dubbelrol. Als vaste gast in Hilversum is ze als de slager die haar eigen vlees keurt; zonder te boeren, dat wel.

Paul Onkenhout

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden