Interview Simone Kleinsma

Simone Kleinsma is opnieuw te zien in Kees & Co en gaat spelen in een nieuwe musical: ‘Dolly is toch echt wel dé rol voor dames op leeftijd, nietwaar?’

Beeld Frank Ruiter

Simone Kleinsma (60) werd vorige week geëerd met een heuse hommage in het DeLaMar Theater, is na twaalf jaar opnieuw te zien in de comedy Kees & Co en speelt en zingt binnenkort de rol van Maria in The Passion in Concert.

Hommage aan Simone Kleinsma: eervol of te veel eer?

‘Eigenlijk beide. Ik vond het eervol dat ze me vroegen. Aan de andere kant dacht ik: moet dat nu al? Zo’n hommage heeft ook iets van ‘goh, ze is er niet meer’, en ik ben nog van plan zeker twintig jaar door te gaan. Daar komt bij dat ik de laatste anderhalf jaar enorm in de watten ben gelegd: een Musical Oeuvre Award, een prijs voor mijn rol in Was getekend Annie M.G. en ook nog een lintje. Ik heb genoten van de hommage, ik was ontroerd door de optredens van mijn collega’s en vrienden. Toen ik binnenkwam kreeg ik een staande ovatie, waardoor ik me toch wat opgelaten voelde. Ik ben ook maar een meisje uit de klei.’

Kees & Co seizoen 9: terechte doorstart of het was eigenlijk wel genoeg?

‘Twaalf jaar geleden zijn we gestopt, omdat het voor mij even genoeg was. Ik had in die tijd enorme behoefte me te ontwikkelen, en we waren al acht seizoenen bezig. Je kunt eindeloos doorgaan met zo’n sitcom, maar het probleem is dat er weinig ontwikkeling in de karakters zit. Sommige zinnen en scènes herhaalden zich, en ik was er klaar mee. Twee jaar geleden vond ik het tijd worden voor een nieuwe comedy. Juist op dat moment kwam RTL met het plan voor deze doorstart. Al die oude seizoenen van Kees & Co waren op Videoland te zien, de serie bleek nog steeds erg populair. In het nieuwe seizoen ben ik nog steeds de Kees die alle ballen in de lucht moet houden, maar dan twaalf jaar later. Het gaat over de thema’s van nu, zaken als games, internet, telefoons. Naar de eerste aflevering keken 1,5 miljoen mensen, dat is natuurlijk een knetterstart. Noemde de Volkskant-recensent het opgewarmde prak? Sorry, niet gelezen.’

Joop van den Ende of dochter Iris van den Ende, die naast haar mediabedrijf nu ook theaterproducent wordt?

Voor mij volgt de ene producent de ander op. Iris is al hartstikke groot in televisieland, haar bedrijf MediaLane produceert TV Show van Ivo, Even tot hier met die jongens van De Kwis, en de programma’s van Paul de Leeuw, Ellie Lust en Erica Terpstra. Nu heeft ze aan haar bedrijf een theaterafdeling toegevoegd. Haar eerste grote productie wordt Hello Dolly, de musical die vooral beroemd is geworden door de verfilming met Barbra Streisand. Ik speel daarin de hoofdrol van Dolly, en voel me vereerd dat ze me daarvoor heeft gevraagd. Nee, ik hoefde geen auditie te doen, wat dat betreft ben ik zo langzamerhand bevoorrecht. Natuurlijk kende ik haar, sterker nog: ik heb haar in mijn armen gehouden toen ze nog een baby was, ik heb haar zien opgroeien.

Wat Joop voor mij betekent, weet iedereen. In 1978 ben ik bij hem begonnen, hij produceerde toen de theatershow van Gerard Cox waaraan ik als meisje van negentien meedeed. Daarna ben ik hem wat uit het oog verloren, maar we kwamen elkaar weer tegen bij Wedden dat, de grote tv-show van Jos Brink, waarin ik het showblokje deed.’

Joop van den Ende of Albert Verlinde?

‘Joop, en dat zal Albert heel goed begrijpen. Joop is mijn hele leven al bij me, ik heb veel aan hem te danken, hij is mijn mentor en buiten dat is hij mijn beste vriend. Jazeker, dat is goed te scheiden: vriendschap en het vak, en kritiek van hem kan ik goed hebben. Sinds Albert als directeur van Stage Entertainment Joop is opgevolgd, heb ik prima met hem gewerkt, maar ik ben daar nu niet meer in vaste dienst. Natuurlijk was die zekerheid prettig, ik heb daar in mooie musicals kunnen spelen, maar dit is een nieuwe fase in mijn leven: als zelfstandige. Hello Dolly is pas in 2020, dus.´

Annie M.G. of Dolly?

‘Annie is mij zeer lief en de periode waarin we de musical Was getekend: Annie M.G. Schmidt maakten is mij dierbaar. Maar we moeten door en naar de toekomst kijken en Dolly staat te trappelen. Dolly is een erg leuke musical. Ik speel daarin een gewiekste huwelijksmakelaar en ik verheug me enorm op die rol. Want wees nou eerlijk:  Dolly is toch echt wel dé rol voor dames op leeftijd, nietwaar?´

Theaterregisseur Hans Croiset of musicalregisseur Paul Eenens?

‘Ik heb Hans heel hoog in het vaandel staan, hij regisseerde mij in de theaterversie van One flew over the cuckoo’s nest, mijn eerste grote serieuze toneelrol. Maar Paul heeft mij in zoveel musicals geregisseerd en kan mij tot het uiterste drijven waardoor ik nieuwe dingen in mijzelf ontdek. Allereerst zorgt hij ervoor dat ik me veilig voel, en dan gaan we op zoek naar de alle nuances tussen mooi en lelijk in een rol. Hij vraagt mij te doen en te laten, hij laat mij dansen, wankelen, vallen, opstaan, schreeuwen, zingen. In Sunset Boulevard heeft hij mij als Norma Desmond verder gekregen dan ik dacht . Norma is een filmdiva uit vervlogen tijden die niet kan verkroppen dat haar tijd voorbij is en van alles probeert weer in de schijnwerpers te komen. Dat is een heel zware, tragische  rol, waarbij je je als actrice de vraag moet stellen: ben ik bij aanvang om 20 uur al gek, of bouw ik dat karakter in drie uur tijd langzaam op?’

Dé musicaldiva van Nederland: Pia Douwes of Simone Kleinsma?

‘Nou ja zeg, wat een idiote vraag, daar ga ik toch geen antwoord op geven, haha? Ik hou sowieso niet van het woord diva, het klinkt vaak zo negatief, het is iets dat je van buitenaf opgeplakt krijgt. Divagedrag is bij mij ver te zoeken en het hoort ook niet zo bij Nederland, daar zijn wij te nuchter voor. Ik doe mijn werk met plezier en hopelijk naar ieders genoegen. Misschien bedoel je dat Pia veel in het buitenland heeft gewerkt? In Duitsland en Oostenrijk is zij beroemd en daar hoort een zekere stardom bij. Aan haar leven en werk hangt inderdaad meer een soort diva-status, maar dat betekent niet dat ze het ook is, volgens mij is Pia namelijk helemaal niet zo. Nee, een buitenlandse carrière heb ik nooit gehad, ik had hier heel veel werk en hoefde niet zo nodig het land uit. Jammer vind ik dat totaal niet, de eerste paar weken is het leuk in Londen of New York, maar daarna is iedereen weg en daar zit je dan in je appartementje. Ik zou snel heimwee krijgen.’

The Passion: relikitsch of een mooie, nieuwe, Nederlandse traditie?

‘Nou, het bestaat al tien jaar dus je kunt het gerust een traditie noemen. En kitsch vind ik het zeker niet, het is juist mooi hoe dit verhaal op een creatieve manier met bestaand materiaal telkens opnieuw wordt verteld. In The Passion in Concert speel ik de rol van Maria, die ik eerder in de tv-versie ook al had. Nee, gelovig ben ik niet, maar dit lijdensverhaal gaat over hoop, verdriet, verlies – daarvoor hoef je niet gelovig te zijn.’

Ruim tijd nemen om te rouwen of snel weer aan het werk?

‘In mijn geval ben ik vier maanden na de dood van Guus (tv-regisseur Guus Verstraete, die in 2017 plotseling overleed) begonnen aan de repetities voor Was getekend, Annie M.G. Dus ik heb mij op mijn werk gestort en Annie werd mijn reddende engel. Maar voor iedereen zal dat anders zijn, je kunt ook thuis blijven en een tijdlang de gordijnen dichtdoen, dat is ook goed. Er bestaat geen eenduidig handboek voor rouwen. Ik heb achteraf nooit het gevoel gehad dat ik in mijn werk ben gevlucht. Mijn vrienden hebben me die eerste paar maanden door geholpen, en daarna hielp Annie me verder.’

Een leven alleen: ik kan het, of het moet maar?

‘Nu: ik kan het en ik red het. In het begin: het moet maar. Je moet door, het is niet anders. Leuk is het niet, verre van dat zelfs, en het zal nooit zo leuk worden als het was. Het moet een plekje krijgen, luidt het gezegde, maar een plekje krijgt het nooit. En toch: ik sta nog steeds rechtop, het is nog lang niet afgelopen, en het is zeker de moeite waard. De basale dingen zijn het moeilijkst: het ‘s avonds laat na een voorstelling in een leeg huis thuiskomen, het niet meer samen eten. Maar ook daar leer je mee omgaan.’

Simone Kleinsma (Amsterdam, 1958)

1977 – Eerste productie Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet met Gerard Cox

1979-1984 Musicals Maskerade, Amerika, Amerika en Evenaar met Jos Brink en Frank Sanders

1986 – TV-show Wedden dat met Jos Brink

1987-1989 André van Duin Revue, 100 jaar Carré

1988 – Tv-show Simone and Friends

1989-1992 Musicals Sweet Charity, Les Misérables en Funny Girl

1993 – Musical Sweeny Todd

1997-2006 Hoofdrol in comedy Kees & Co bij RTL4

1999 Musical Chicago

2003-2005 Hoofdrol in Nederlandse versie ABBA-musical Mamma Mia!

2008 Hoofdrol in musical Sunset Boulevard

2010 Soloprogramma Simone Kleinsma: Songbook

2014 Rol in film Toscaanse Bruiloft

2018 Hoofdrol in film Dorst

2016 Soloshow Simone

2017 Hoofdrol in musical Was getekend: Annie M.G. Schmidt

Kees & Co, iedere zaterdag op RTL4. The Passion in Concert, 20/4, Ahoy Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.