Signalementen Boeken

Signalementen: Paolo Giordano, Tessa de Loo, Kees van Kooten en Kathrin Hartmann

De vierde roman van Paolo Giordano, het verhaal achter De tweeling, hoogtepunten uit het werk van Kees van Kooten en andere net verschenen titels. 

Paolo Giordano; De Bezige Bij; € 24,99. Beeld rv

Of het boerengehucht Speziale in Apulië hetzelfde is als het boerengehucht Speziale in de roman De hemel verslinden van Paolo Giordano (1982), is on­duidelijk, want de auteur heeft ‘beschrijvingen van plaatsen en tijdsaanduidingen gewijzigd omdat het verhaal daarom vroeg’. Veertien is ­Teresa als ze op een nacht drie halfbroers naakt in het zwembad ziet glijden. ‘Ze gingen aan de ondiepe kant op de rand zitten, met hun natte ruggen naar mij toe. De jongen in het midden, de langste, spreidde zijn armen en sloeg ze om de nek van de anderen.’ Giordano volgt de vier over een periode van twintig jaar, in zijn vierde roman, vertaald door Mieke Geuzebroek en ­Pietha de Voogd.

Rik Launspach; Xander; € 19,99.

‘Lotte Feuerstadt definitief doorgebroken’, kopte de Volkskrant in 1989, in de roman Laat me liefde zien van Rik Launspach. Het stuk was van een reporter in vaste dienst, ‘die met zijn pensioen in het zicht na dertig jaar nuffigheid toch nog iets positiefs wilde doen. Het ging over haar zegetocht door de afgelopen twee theaterseizoenen, over een Nina met een magistrale ondergrondse twijfel, en een Ismene die imponeerde door haar kwetsbaarheid, over verbluffend, ontdekking, en zinderend talent, want als je eenmaal begonnen bent met superlatieven, kun je er niet zomaar mee stoppen.’ Launspach, ook bekend als acteur en regisseur, schreef zijn roman over schijn en wezen, machtsmisbruik, illusies, talent en wraak, een jaar na de verontrustende #MeToo-berichten uit de film- en ­toneelwereld.

Tessa de Loo; De Arbeiderspers; € 19,99.

Er is niet veel over van het geld dat Tessa de Loo (72) heeft verdiend met haar bestseller De tweeling (1993), bekent ze 25 jaar later in De tweeling achter de schermen. In een oubollige patisserie in Spa kwam ze op een idee: ‘Mijn twee hoofdpersonages zouden hier, onder het karrewiel dat als een rad van Ixion boven hun hoofden hing, van het befaamde Belgische gebak genieten en ­tegelijkertijd een oorlog uitvechten.’ De Volkskrant stemde haar niet blij (‘Twee taarten in een patisserie’), maar NRC Handelsblad was een stuk positiever, net als de lezers uit wier lovende brieven De Loo dankbaar citeert.

Kathrin Hartmann; Atlas Contact; €19,99.

Er zijn mensen die liever Nespresso drinken dan eerlijke filterkoffie. Dat kan. ­Alleen moeten ze dan niet denken dat ze best duurzaam bezig zijn, zoals George Clooney ze probeert aan te praten. In Groene leugens – Duurzaamheid als verkooptruc schrijft Kathrin Hartmann dat alleen al de lege aluminiumcups van Nespresso jaarlijks een afvalberg van achtduizend ton opleveren. ‘Daarbij weet een kind dat de fabricage van aluminium één grote ­milieucatastrofe is: aluminium wordt gemaakt van bauxiet, en om dat te winnen worden in Australië, Brazilië, Guinee en Indonesië reusachtige regenwouden gerooid. (…) Per ton aluminium ontstaat soms wel zes ton giftig rood slib, dat in open bekkens wordt opgeslagen. Steeds weer komt het tot dambreuken, en dan stromen de bijtende slibmassa’s over nederzettingen en velden. Grondwater en bodem worden vergiftigd met zware metalen als lood, cadmium en kwikzilver, en omwonenden worden ziek.’

Kees van Kooten; Van Oorschot; € 24,99.

Niet het droefste/ noch het vrolijkste/ niet het gekste/ noch het braafste/ edoch/ Het wezenlijkste van Kees van Kooten’, staat op het bandje om Sterk verdund. Waarin hoogtepunten uit Koot graaft zich autobio, Koot droomt zich af, Veertig en dus ook Van Kootens mooiste verhaal ‘Van de hoge’: ‘Breekbaar en met een strakke mond daalt hij de trap af, die daar niet op is gebouwd: de trap naar de Hoge kun je alleen maar Op. ‘Ging het niet?’, vraagt het meisje bezorgd. God, wat is ze lief. Konden ze maar vast trouwen.’

Julian Baggini; Klement; € 14,99.

De Britse publieksfilosoof Julian Baggini schreef over eten en over de vrije wil en heeft zich nu op de waarheid gestort. ‘Ons probleem is niet zozeer wat waarheid ­betekent, maar hoe en door wie ze wordt ­vastgesteld’, schrijft Baggini in Een kleine ­geschiedenis van de waarheid. ‘Waarheid leek altijd eenvoudig omdat het voor de hand lag te geloven dat de meeste dingen waarvan we dachten dat ze waar waren, dat ook echt ­waren, dat de dingen waren zoals ze ons toeschenen.’ Zo simpel is het niet meer, zegt Baggini, maar het is voorbarig en misplaatst om te spreken van een ‘post-waarheid’-samenleving.

Peter Gotzsche; Lemniscaat; € 24,95.

Met Hoe overleef ik? voegt de Deense bioloog en arts Peter Gotzsche een nieuw deel toe aan zijn verontrustende oeuvre over de wereld van artsen, hulpverleners en farmaceuten. Het is bedoeld als ‘wegwijzer in de duizelingwekkende overvloed aan vaak tegenstrijdige informatie over diag­nostische onderzoeken en behandelingen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.