Boeken signalementen

Signalementen: Droomboek, Waddenatlas en Schokland

Een Frans-Algerijns familie-epos, oog­getuigenverslagen uit de Tachtigjarige Oorlog, een Groningse boerderijroman en een oogverblindende Waddenatlas.

Alice Zeniter - De kunst van het verliezen.

Naïma is geboren in Normandië, maar ‘Algerije is altijd ergens aanwezig geweest. Het was een optelsom van allerlei dingen: haar voornaam, haar gekleurde huid, haar donkere haar, de zondagen bij Yemma. Dat is een Algerije dat ze nooit heeft kunnen vergeten omdat ze het vanbinnen en op haar gezicht meedroeg.’ Het familie-epos van Alice Zeniter (1986, Franse moeder, Algerijnse vader), dat werd vertaald door Marijke Arijs, Floor Borsboom en Martine Woudt, kreeg een titel die verwijst naar de beroemde regel ‘The art of losing isn’t hard to master’ van Elizabeth Bishop: De kunst van het verliezen.

Harm Hendrik Ten Napel - Om aan te raken.

Hoe zit dat eigenlijk met weduwen en masturbatie, vraagt Hellen zich af. Dat krijg je van het lezen van ‘christenboekjes’, ’s avonds in bed. In de woonkamer aan de muur hangt het portret van Ed, haar overleden man. Kan ze hem ontrouw zijn, als hij er niet meer is? Als vriend Thomas langs komt, wiens vrouw is gestorven, heeft hij een plastic pot met twee vergeet-me-nietjes voor haar meegenomen. Terwijl hij die plant, tekent Hellen hem, in het titelverhaal van de bundel Om aan te raken, het debuut van filosoof Harm Hendrik ten Napel (1991).

Saskia Goldschmidt - Schokland.

Om de boerderij Schokland te bereiken ‘gaat men na de Plus, de enige overgebleven winkel van het dorp, twee kilometer het betonpad af’. De boerderij ligt op een wierde, want ooit had de zee het hier voor het zeggen. Voor haar roman Schokland, spelend in het Groningse Hogeland, nam Saskia Goldschmidt twee jaar geleden haar intrek in een huisje op het erf van een voormalige boerderij, ‘na de Plus twee kilometer het betonpad af’. Gezeten in de dakkapel, zag ze al schrijvend en lopend foeragerende kiekendieven, een verzopen vale gier, schichtige reeën. Ze weet nu hoe je een vogel prepareert, maar ook alles over de aardbevingsproblematiek.

Bernard Dewulf - Naar het gras.

Van alle ogen heeft de pop de doodste, dicht Libris Prijs-winnaar Bernard ­Dewulf in Naar het gras: ‘Zo helder en ontbroken kijkt geen lijk.// Wat zij ook ziet, zij ziet het niet, niet/ als een kat, een baars, een termiet./ Het is de staar van de materie.’

Luc Panhuysen & René van Stipriaan - Ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog.

De Tachtigjarige Oorlog is dezer dagen overal – nou ja, is redelijk aanwezig, en doorgaans wordt daarnaar gekeken met de blik van nu. In Ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog – Van de eerste ruzie tot het laatste kanonschot brengen Luc Panhuysen en René van Stipriaan een aantal ooggetuigenverslagen bij elkaar, verslagen uit de 16de en 17de eeuw dus. Over bijvoorbeeld de moord op Willem van Oranje verscheen op 10 juli 1584 een anoniem pamflet: ‘Bij het schieten kwam hij dicht bij de prins en raakte hem onder zijn hart, waarbij een van de drie kogels achter de schouder er weer uit kwam, en zo werden met één schot lever, longen en maag geraakt. De prins zeeg ineen tegen een jonkvrouw, die achter hem liep, en hij viel samen met deze dame op de grond. En dit waren zijn laatste woorden: ‘Och Heere, wees mij genadig, en bescherm mijn arme gemeente’. Hierna gaf hij nog één of twee snikken en overleed.’ Smul.

Tim Post - Droom meester.

Bij elkaar opgeteld brengen we vijf jaar van ons leven dromend door, schrijft psycholoog Tim Post, die in de eerste alinea van Droom meester – Droom jezelf sterker tijdens de slaap meteen terzake komt: dromen zijn serieuze dingen. Dromen richten onze aandacht, voeden ons zelfvertrouwen en bepalen onze handelingen: ‘Als we regelmatig dagdromen dat we moedig zijn, bijvoorbeeld, zullen we ons vanzelf moediger gedragen en omstandigheden scheppen die onze moed verder uitdagen.’ Het omgekeerde is jammer genoeg ook waar, volgens Post dan: ‘Faaldromen werken falen in de hand.’

Noordhoff Atlasproducties - De Bosatlas van de Wadden.

De sublieme reeks thematische atlassen van Noordhoff Atlasproducties heeft er weer een nieuwe uitgave bij: De Bosatlas van de Wadden. Opnieuw is de Groningse uitgever erin geslaagd een zeer informatieve en prachtig geïllustreerde atlas te maken, waarin alle aspecten van de Wadden, niet alleen de Nederlandse, maar ook de Duitse en Deense, over het voetlicht worden gebracht. Niet alleen de eilanden en zee worden tot het gebied gerekend, ook het bijbehorende kustbied komt aan de orde. Zo wordt bijvoorbeeld de enorme rijkdom aan gebouwen in de stijl van de romanogotiek (13de en 14de eeuw) in het noorden van Friesland en Groningen inzichtelijk gemaakt. En verder: het ontstaan van het unieke Werelderfgoed-gebied, de verdronken dorpen en de dijken en terpen, de vogels, de zeehonden en de rijke flora. Topografische kaarten staan er natuurlijk ook in, zij het alleen van het Nederlandse deel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.