Recensie

Shunske Sato leidt Nederlandse Bachvereniging in een indrukwekkende uitvoering van Reinhard Keisers Brockes-Passion ★★★★☆

Keisers passie-oratorium verdient meer bekendheid.

Shunske Sato, violist en artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. Beeld Jelmer de Haas
Shunske Sato, violist en artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging.Beeld Jelmer de Haas

Het schrale passieseizoen van dit jaar kreeg zaterdag een verrassende opening. In de ZaterdagMatinee in het Amsterdamse Concertgebouw, waar pers kon meeluisteren in de zaal, bracht de Nederlandse Bachvereniging de onterecht verwaarloosde Brockes-Passion van Reinhard Keiser live op Radio 4.

Onder anderen Händel en Telemann zetten de poëtische hervertelling van de lijdensweg van Jezus door Barthold Heinrich Brockes op muziek, maar Keiser was de eerste. Al in 1712, het jaar waarin de tekst verscheen, componeerde hij zijn passie-oratorium, twaalf jaar vóór Bach enkele passages van Brockes verwerkte in zijn Johannes-Passion.

Het is fascinerend om te horen hoe Keiser Bach heeft beïnvloed, bijvoorbeeld in bepaalde begeleidende motieven en de felle spreekkoren. Maar ook als je Bach wegdenkt, verdient dit werk meer bekendheid. Allereerst vanwege de vele fraaie aria’s van de eerste sopraan, gloedvol gezongen door Rachel Redmond. Maar evenzeer vanwege de manier waarop Keiser, zoals het een componist van tientallen opera’s betaamt, dramatische spanning schept.

Neem de scène waarin de vertwijfelde Judas zichzelf kastijdt, meesterlijk opgebouwd uit een monoloog, een aria en een recitatief. Geleid door Shunske Sato blonk het orkest uit in zulke geladen passages met trefzeker tutti-spel. Een bijzondere prestatie, want Sato, die als concertmeester meespeelde, stond omringd door zangers en musici op het flink uitgebreide podium, en dirigeerde door steeds halve rondjes te draaien.

Wel duurde het een tijd voordat de begeleiding van de recitatieven echt vloeiend verliep. Wellicht speelde de opstelling hier parten, want aan de gedreven zangers, van evangelist Eric Stoklossa tot aan de koorleden in bijrollen, lag het niet. Behalve Redmond maakte ook Felix Schwandtke als Jezus indruk met zijn mooie basstem en beheerste uitstraling.

Keiser: Brockes-Passion

Klassiek

★★★★☆

Door de Nederlandse Bachvereniging

13/3, Concertgebouw, Amsterdam. Terugluisteren op radio4.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden