Showroom

De remake van Showroom, nu met de voornaam van presentator Joris Linssen ervoor geplakt, scoorde dinsdag bij zijn eerste aflevering bijna 900 duizend kijkers op Nederland 1, en dan werd het retroprogramma nog niet eens op primetime uitgezonden....

Want ik meen me tenminste te herinneren dat Jan Fillekers en Henk van der Horst hún Showroom indertijd oppimpten met veel onnodige, zelfbedachte theatraliteit. Zoals Rik Felderhof (De Stoel, NCRV) en Arnold-Jan Scheer (Paradijsvogels, 1992-1996, AVRO) in hun sterk gelijkende programma’s relatief veel aandacht voor hun eigen, onmisbare rol daarin opeisten.

Joris Linssen valt in de nieuwe editie van Showroom hooguit op door zijn enorme puntlaarzen, maar dat is ook het enige kolderieke wat hij er persoonlijk aan toevoegt, terwijl ook de verdere aankleding van het programma prettig sober is gehouden. Ze hebben bij de NCRV gelukkig ook niet die overdreven versier- en schmierdrift van de KRO natuurlijk, want zo’n retroprogramma had er bij de katholieken, met bijvoorbeeld Yvon Jaspers als presentatrice, volledig over de top uitgezien.

De eerste aflevering was gewijd aan Berrie ‘de burker’ uit het Brabantse Liessel, die als excentriekeling weinig meer inbracht dan zijn grote verzameldrift (waaronder zijn afgezaagde vinger en zijn eigen poep), maar zichzelf toch prachtig wist te verkopen. Aan de echte, klassieke zonderling Ever Musch, die ooit aan de Rijksuniversiteit Groningen werkte, maar nu als kabouterkenner en ‘weeromvinder’ een geïsoleerd leven in Drenthe lijdt. En aan Nelis (70), die vanuit zijn kraaiennest de zegeningen in het leven in kaart bracht.

Het betrof misschien niet allemaal persoonlijkheden over wie nog weken zal worden doorgepraat of die jaren in de herinnering blijven hangen – het effect van veel vroegere Showroom-afleveringen. Maar wat deze Showroom/Stoel/Paradijsvogels-variant net zo aantrekkelijk maakt als zijn voorgangers, is het feit dat markante, non-conformistische mensen op tv zeldzamer zijn dan dertig jaar geleden. Meer dan ooit zijn het witte raven in Hilversum (en in het echt), maar dat er een ‘markt’ voor is, bewijzen de kijkcijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden