Showgirl Heather Holliday: verleidelijke postergirl en brutale thrillseaker

Het circuscabaret Limbo geeft deze zomer voorstellingen in Boom Chicago. Vlammende showgirl Heather Holliday, telg uit een mormoonse familie, heeft zelfs Madonna als fan.

Heather Holliday tijdens de burleske circusvoorstelling Limbo, vorige maand in Palais des Glaces in Parijs. Beeld Daniel James Grant

Ze had nog één rekwisiet dringend nodig achter de schermen bij Boom Chicago in Amsterdam: een plank om haar kauwgum beetklaar op te plakken. Want telkens als de New Yorkse showgirl Heather Holliday opkomt tijdens Limbo, moet ze gave bellen kunnen blazen. Zo koestert ze haar imago van 'licht verveelde vintagebeauty' tijdens dit hippe en swingende circuscabaret uit Australië, dat tot en met 6 augustus is te zien. Om dan op het hoogtepunt onverwacht uit te pakken met een bloedstollende act met steekvlammen en lichtgevende degens. Juist dat contrast, tussen verleidelijke postergirl en brutale thrillseaker, buit Holliday knap uit. Ze slikt zes zwaarden van elk 60 centimeter tegelijk, als de show daarom vraagt.

Gelukkig heeft een goede vriend uit Nederland, stammend uit de rondreizende Parade-familie, haar nog snel een vers geschaafde plank gebracht, zodat ze haar favoriete smaak strawberry bubblegum in voorgekauwde rijtjes klaar kan zetten.

Holliday is niet voor niets postergirl van Limbo. Ze geeft haar leeftijd niet prijs - 'dat doen showgirls nooit'- maar ze zal eind 20, begin 30 zijn. Ze heeft geen moeite de aandacht naar zich toe te trekken, ook al knipt ze soms alleen met haar vingers, als bijdrage aan de opzwepende brassbandmuziek, plagerig vertolkt op vijftig instrumenten waaronder een megafoon, koevoet, trompet, zelfgemaakt soundpaneel (een 'polymba') en gebutste sousafoon.

Toen regisseur Scott Maidment haar in 2013 vroeg om de ploeg swingende acrobaten en muzikanten in Limbo te komen versterken, wist de vuurspuwer nauwelijks waar ze aan begon. Maar de belofte dat haar portret overal in de Londense metro zou hangen, maakte haar nieuwsgierig. Inmiddels toert ze al vier jaar mee met de show, die nu voor het eerst Nederland aandoet en wordt aangeprezen door beroemdheden als Madonna.

Tekst gaat verder na de foto.

Heather Holiday. Beeld Daniel James Grant

Mormoonse telg

Holliday groeide op bij een strenggelovige mormoonse moeder en een Afro-Amerikaanse vader op Coney Island in New York. Als vrijgevochten middelste kind, ingeklemd tussen twee broers, trok ze steevast naar het strand om zich aan te sluiten bij selfmade circusartiesten en slangenmensen. Van hen leerde ze haar kokhalsreflex te beteugelen om goed te kunnen zwaardslikken en lichte brandwonden te verdragen om vuurspuwer te worden. Hoe gelovig haar moeder ook was, ze stimuleerde haar dochter wel, door burleske kostuums voor haar te naaien, waarmee ze als 17-jarige toetrad tot de beroemde Coney Island Circus Sideshow, eerst als assistent van de illusionist, later als vlammende showgirl. Haar conservatieve vader had meer moeite met haar ambities in freakshows. 'Ik begrijp hem wel: iedere vader vindt dit leuk, zolang het niet zijn eigen en enige dochter betreft. Maar ik heb hem nooit om geld hoeven vragen.' In showkringen is ze een bekendheid, ook door optredens in video's van beroemde rappers als 50 Cent en Rick Ross.

Wanneer Holliday in Limbo als sierpaard staat te tapdansen, geeft haar lichaam bij elke arm- en beenbeweging een andere tattoo prijs. Toch zitten daar weinig persoonlijke emoties achter, zegt ze. 'Ik benader mijn lichaam niet als tempel.' De tattoos zijn vooral geintjes, 'pretty silly', zoals de dode kakkerlak, een sarcastisch symbool voor 'home sweet home', en odes aan Coney Island, zoals een afbeelding van Topsy, een olifant die daar begin vorige eeuw in een amusementspark in bijzijn van de pers werd geëlektrocuteerd.

Voorgeborchte

Het Australische circuscabaret Limbo is vernoemd naar iets tussen hel en hemel in, namelijk het voorgeborchte. Volgens de rooms-katholieke theologie werden hier de zielen naartoe gestuurd van gestorvenen die niet tot de hemel werden toegelaten, maar ook niet naar de hel werden gestuurd. Dat is de reden om deze show Limbo te noemen, aldus artistiek directeur Scott Maidment: 'Limbo is een feestje tussen hemel en hel: gek, grappig en een beetje stout.'

Indrukwekkende Limbo-act

Holliday doet met twee collega's ook mee aan een andere indrukwekkende Limbo-act, op drie buigbare palen die vervaarlijk over het publiek zwiepen en gezekerd zijn in de kruipruimte van Boom Chicago. Verder passen alle circusacts precies op het podiumpje van nog geen 4 meter doorsnee, dat naadloos aansluit bij de intieme ambiance waarmee Boom Chicago zich afficheert. Zo lijken de zwoele knipogen van Holliday bijna bedoeld als persoonlijke verleiding.

Limbo is t/m 6/8 te zien in Boom Chicago, Amsterdam en op 11/5/18 in Stadstheater Zoetermeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden