Recensie Theater

Show van Karin Bloemen heeft eigenheid, daarom is het jammer dat ze ook covers zingt (drie sterren)

De teksten van Karin Bloemens nieuwe liedjes zijn prachtig, en ze zingt ze vol overtuiging. Het is jammer dat Bloemen ook allerlei covers van pophits zingt.

Karin Bloemen in haar nieuwe show Souvenirs. Beeld Nick van Ormondt

De onewomanshows van Karin Bloemen zijn altijd een vrolijke combinatie van liedjes en sketches, met mooi licht, kleurrijke kostuums en een stevige band. Waar de voorgangers nogal eens alle kanten opschoten wat betreft de inhoud, is het nieuwste exemplaar Souvenirs geslaagd, omdat Bloemen duidelijk voor één onderwerp koos: opruimen en loslaten. Je zolder staat vol met souvenirs uit het verleden, maar dat is allemaal ballast die je beter kunt loslaten om meer ruimte te creëren. Ook fysiek heeft Bloemen (58) losgelaten: ze is 25 kilo afgevallen en kreeg twee kunstknieën, waar ze uitgebreid over vertelt.

Het opruimthema keert ook terug in Bloemens typetjes: er is een dame van de platenmaatschappij die allemaal oude cd’s en dvd-boxen uitdeelt aan het publiek (‘Cd’s verkopen voor geen meter’), en even later maakt Thea van de Tuitert, de Limburgse afsplitsing van de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo, haar opwachting. De teksten zijn aardig in deze nieuwe show, met een aantal goede grappen waarmee Bloemen ook zichzelf en haar gewicht niet spaart.

Souvenirs door Karin Bloemen. Regie: Marnix Busstra. In Zaantheater Zaandam, 18/2. Tournee t/m 15/6.

De show heeft veel eigenheid, en daarom is het jammer dat Bloemen ook weer allerlei covers van pophits zingt. Dit hoort bij een Bloemen-show, maar geeft de avond soms ook de sfeer van een karaokebar, met o.a. een jarenzeventigpopmedley en Satisfaction van de Rolling Stones.

Nee, dan toch veel liever Bloemens eigen liedjes, die speciaal voor haar werden geschreven door Jurrian van Dongen, Jan Boerstoel en Koen van Dijk. Daarvan zijn er gelukkig ook veel te horen. Neem nummers als Je bent alleen of Ik ben waar; prachtige teksten zijn het, die Karin Bloemen, die goed in haar vel lijkt te zitten na haar gewichtsverlies, vol overtuiging zingt.

Karin Bloemen. Beeld Nick van Ormondt