Shell steunt onderzoek Van Goghs

Het Van Gogh Museum en Shell Nederland zijn tot 2010 ‘Partners in Science’. De overeenkomst moet het technisch-wetenschappelijk onderzoek bevorderen naar de schilderijen van Vincent van Gogh die het Amsterdamse museum bezit....

Dat hebben het museum en de Brits-Nederlandse multinational gisteren bekendgemaakt. De contacten tussen het museum en Shell dateren van 2000.

Het is geen normaal sponsorcontract, zegt de directeur van het Van Gogh Museum, John Leighton. ‘De kennis en de informatie om te analyseren en interpreteren die wij in huis hebben, wordt door Shell nu aangevuld. Shell levert personeel, kennis en apparaten waarmee de schilderijen onderzocht kunnen worden. Als we daarvoor een ander bedrijf zouden moeten inhuren, zijn we behoorlijk veel geld kwijt.’ Het museum bezit meer dan tweehonderd schilderijen van Van Gogh.

Het gebruik van röntgenstralen, ultraviolet licht, infrarood en de elektronenmicroscoop hebben de mogelijkheden de laatste jaren behoorlijk vergroot. Shell beschikt over de technologie om verfmonsters te nemen die slechts tweehonderd atomen dik zijn.

Leighton verwacht niet dat het onderzoek valse of nieuwe Van Goghs aan het licht zal brengen, zoals het Rembrandt Research Project. Het streven is de kennis over Van Goghs materiaal- en kleurgebruik te vergroten, met het oog op conservering en restauratie.

Bekend is dat Van Gogh (1853-1890) de laatste vier jaar van zijn leven veel experimenteerde met nieuwe verven en kleuren. En dat hij zijn kleuren feller gebruikte, omdat hij verwachtte dat ze toch zouden verbleken. ‘Schilderijen verwelken als bloemen’, schreef hij aan zijn broer Theo.

Eerder was Shell de sponsor van de tentoonstelling De Haagse School en de jonge Van Gogh in het Gemeentemuseum Den Haag, en kocht het met enkele andere bedrijven twee schilderijen van Edouard Manet aan voor het Van Gogh Museum.

Shell is niet van plan in de nabije toekomst het Amsterdamse museum verder te sponsoren, verzekert Rein Willems, president-directeur van Shell Nederland. ‘We doen in energie en petrochemie, niet in kunst.’ Voor aankopen en financiële ondersteuning van tentoonstellingen heeft het Van Gogh Museum volgens Willems geen geld nodig. ‘Ze hebben 1,3 miljoen bezoekers per jaar. Dat levert genoeg op.’

Shell maakte gisteren ook bekend, naast TNT, hoofdsponsor van de Stichting Rembrandt 400 te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.