Recensie Musical

She Loves Me is heerlijk over the top in intieme setting (drie sterren)

She loves me Foto Neeltje Knaap

She Loves Me van Jerry Bock (muziek), Sheldon Harnick (liedteksten) en Joe Masteroff (script). Door De Kernploeg, regie Benno Hoogveld. Gezien 9/7 in Dansmakers Amsterdam-Noord, aldaar t/m 15/7.

In een parfumeriewinkel werken een jongen en een meisje die elkaar brieven schrijven over kunst, literatuur en diepere gevoelens. Langzaamaan worden die brieven steeds romantischer, maar de jongen en het meisje weten niet van elkaar dat zij het zijn die de brieven schrijven. Dat is het uitgangspunt van de musical She Loves Me uit 1963, nu te zien als zomerproductie van De Kernploeg. Dit initiatief van relatief nieuwe musicalmakers en artiesten wil vooral onbekende producties naar Nederland halen.

Christanne de Bruijn en Joey Schalker in She Loves Me. Foto Neeltje Knaap

Het verhaaltje is natuurlijk flinterdun en waaiert uit naar nogal wat mallotigheid, maar de muziek van She Loves Me is op en top Amerikaans, slim gecomponeerd en de melodieën blijven hangen. De Kernploeg kan er over het algemeen goed mee uit de voeten, terwijl het niet de makkelijkste zangpartijen zijn. Met een minimum aan decor is toch een fantasievolle vormgeving bereikt. Gordijntje open: parfumerie, gordijntje dicht: slaapkamer of ziekenhuis. Jammer alleen dat er zo luid wordt geacteerd en soms ook gezongen, alsof we in het Circustheater in Scheveningen zitten, in plaats van in een kleine hal in Amsterdam-Noord.

Christanne de Bruijn is als Amalia op een prettige manier even bitchy als hysterisch, Joey Schalker acteert vol overgave als haar penvriend Georg. Die inzet en dat enthousiasme zijn het grote pluspunt van deze kleine productie, die vooral in het tweede deel een paar hoogtepunten kent, zoals Amalia’s hommage aan een ijsco en een geweldig nummer van Freek Bartels als ontslagen parfumverkoper. Hilarisch is het ensemblenummer waarin de klanten in eindeloze optocht inkopen komen doen voor de kerst, uitgevoerd in potsierlijke travestie. Heerlijk over de top.

De Kernploeg wil onbekende musicals naar Nederland halen. Foto Neeltje Knaap