Sexy maakt plaats voor futuristische sixties in Milaan

De nerdy Margot Tenenbaum als stijlicoon? Afgelopen week kwam ze voorbij op de catwalk in Milaan, waar de nieuwe wintermode werd gepresenteerd.

null Beeld Team Peter Stigter
Beeld Team Peter Stigter

De modeweek in Milaan moet het al jaren hebben van hetzelfde soort, de lekkere mode voor de sexy vrouw, waarbij de andere belangrijke sleutelwoorden 'klassiek' en 'luxe' zijn. Voor vernieuwende en conceptuele mode kun je beter naar Parijs. Met de zomermode die nu net in de winkels hangt en die een half jaar geleden in Milaan werd gepresenteerd, spelen de meeste Italiaanse modemerken op safe door van de collectie een ode aan de jaren zeventig te maken.

Maar het tij begint te keren. Hoewel onder het gros van het modevolk - de bloggers die met hun outfits naar aandacht hengelen niet meegerekend - de simpele broek, de witte gymp en de uniseks jas nog steeds favoriet zijn, was tijdens de modeshows waarin de nieuwe wintermode werd gepresenteerd, een heel ander beeld te zien. Op de catwalk was ruimte voor fantasie, en voor een vrouwbeeld dat afwijkt van de norm dat een vrouw vooral verleidelijk moet zijn.

Margot Tenenbaum en meisjesachtige jongens

Neem het nieuwe rolmodel van Gucci, dat lijkt een ode aan Margot Tenenbaum, de nerdy hoofdrolspeelster in Wes Andersons film The Royal Tenenbaums (2001). Heel wat anders dan we gewend zijn van Gucci. Maar zo gaat dat dus bij een modemerk waar de inkomsten teruglopen en men hard op zoek is naar een nieuwe identiteit: alles moet anders.

Voor die transformatie werd een nieuwe ontwerper aangesteld: Alessandro Michele (42), eerder verantwoordelijk voor de accessoires van Gucci en in 2011 gepromoveerd tot de rechterhand van de vorige ontwerper, Frida Giannini. Tijdens de mannenmodeweek in januari, toen hij nog niet eens officieel was benoemd, liet Michele al een gewaagde mannencollectie zien waarin hij rigoureus brak met de klassieke Gucci-codes.

In plaats van gespierde machomannen stuurde hij meisjesachtige jongens de catwalk op, in zijde strikblouses en tunieken van kant. Een paar van die slungelige jongens liep dit keer opnieuw mee, in gezelschap van de nieuwe Guccivrouw. Dat is niet langer een opzichtig en verleidelijk geklede jetsetdame die rondhangt in Saint-Tropez en Cannes, maar een meisje met weinig make-up, een bril en een alpinopet; een bedeesd type dat thuis boeken leest en op markten een excentrieke en nostalgische garderobe bij elkaar scharrelt.

Ze draagt een gekleurde bontjas met iets te korte mouwen, haar geplooide leren rokken reiken tot halverwege de kuit, de hoge hakken heeft ze verruild voor comfortabele sloffen met bont, in haar jasjes en broeken zitten flinke vouwen waardoor het lijkt alsof ze te lang in een verkleeddoos of op zolder hebben gelegen en zelfs als ze een transparante top van kant draagt, ziet ze er niet overdreven sexy uit - je zou eerder denken dat ze per ongeluk haar beha is vergeten.

Meer dan roklengtes

Volgens de pr-medewerker van Gucci houdt moederbedrijf Kering rekening met het feit dat een deel van de huidige klantenkring zich niet kan vinden in dit nieuwe beeld, maar krijgt Michele de ruimte om het bekende modemerk naar eigen inzicht vorm te geven. Wat de resultaten ook zullen zijn, voor de Milan Fashion Week is louter het feit dat bij een van de bekendste modemerken uit Italië een radicaal andere visie werd gepresenteerd voorlopig genoeg.

De modeweek kreeg de laatste paar seizoenen een steeds hardnekkiger stempel van 'saai'. Zelfs Miucca Prada, die vanwege haar vernieuwingsdrift al jaren geldt als een favoriet van de modepers, kreeg kritiek dat de groots opgezette shows in het hoofdkantoor aan Via Fogazzaro zo langzamerhand spectaculairder waren dan de kleren. Dus gooide Prada het roer om met een nieuwe setting: door de grote open ruimte te verdelen in kleinere ruimtes, zat het publiek nu een stuk dichter op de kleren.

En daardoor was goed te zien van welk bijzonder materiaal veel kledingstukken waren gemaakt: een dikke jersey die eruitzag als spons en die was uitgevoerd in suikerzoete pastelkleuren zoals zachtroze en mintgroen. Geen gemakkelijk materiaal, omdat het zo stug en dwingend is. Maar dat maakt Prada niets uit. De 65-jarige ontwerpster is niet bang om diepgewortelde opvattingen over schoonheid ter discussie te stellen, sterker, dat ziet ze juist als haar plicht.

Volgens Prada, feministe, liefhebber van kunst en cultuur en afgestudeerd politicologe, gaat mode over zo veel meer dan roklengtes. De modellen, die in hun futuristische jarenzestigpakjes er zo perfect uitzagen dat ze fake leken, waren haar commentaar op de hedendaagse, doorgeschoten beeldcultuur waarin alles wordt opgepoetst. Het is een optimistisch en ironisch commentaar, want niet klassiek sexy, en juist daarom zo aantrekkelijk. Net als de Margot Tenenbaum lookalikes van Gucci.

Harig schoeisel

Dat iets niet mooi of aantrekkelijk hoeft te zijn om modieus gemeengoed te worden, is al vaak genoeg bewezen. Denk aan de populariteit van de weinig charmante laarzen van Uggs, of de legging. Sinds kort heeft de mode er een nieuwe favoriet bij: harige schoenen die lijken op sloffen, zoals de catwalkmodellen bij Gucci droegen. In die show kwam ook een wat chiquere variant voorbij: een met bont afgezette loafer. Die gaat ongetwijfeld een hit worden, want de loafers van Gucci zijn sowieso gewild. Helemaal nieuw is de harige schoen niet: het Franse modemerk Céline introduceerde al in de zomer van 2013 met bont beklede slippers en pumps. Door de modepers werd toen nog lacherig over die schoenen gedaan. Zoiets kon toch zeker geen mode worden? Wel dus. Want Birkenstock heeft intussen het idee van Céline gekopieerd en afgelopen week in Milaan liepen opvallend veel modieuze vrouwen op gezondheidsslippers met een harig voetbed.

null Beeld Team Peter Stigter
Beeld Team Peter Stigter

De grote winterjas

Modemerk Max Mara is groot geworden met jassen; camelkleurige jassen, om precies te zijn. Die zijn zo langzamerhand synoniem geworden voor het Italiaanse modemerk. In de collectie voor aankomende winter speelt de jas opnieuw een hoofdrol. Het wemelde afgelopen week sowieso van de jassen op de Milanese catwalks. Logisch, in de winter is een goede jas onontbeerlijk. Bovendien zijn de meeste consumenten eerder bereid veel te betalen voor een goede jas, dan voor een extravagante jurk. De belangrijkste nieuwe trend: de winterjas moeten groot en behaaglijk zijn. Gucci heeft kleurige bontjassen tot de knie en grote wollen exemplaren, geïnspireerd op oude uniformen. Bij Max Mara is de jas minder opvallend, maar zeker zo luxueus. Een aantal mantels is aan de binnenkant afgewerkt met bont. Let ook op de kleur: een winterjas hoeft niet zwart te zijn. Liever niet zelfs.

null Beeld Team Peter Stigter
Beeld Team Peter Stigter

Futurisme van de sixties

Miucca Prada ging afgelopen week aan de haal met het futurisme uit de jaren zestig. Dat leverde geweldige broekpakken op, met iets te korte strakke broeken en doublebreasted jasjes van dikke jersey. Ook mooi: een helderblauw mantelpak van hetzelfde materiaal en gekleurde leren handschoenen die bijna tot de oksel kwamen. De kleren deden denken aan de experimentele ontwerpen van grootheden als Cardin en Courrèges, die inmiddels beiden de 90 zijn gepasseerd. Afgelopen week was Prada de enige ontwerpster die zo duidelijk verwees naar de jaren zestig en haar nieuwe vrouwbeeld was al een dag na de show - dankzij de sociale media - overal te zien. Prada volgt geen trends, Prada zet trends. Dat haar visie zo snel doorspijpelt in het straatbeeld, komt ook omdat kopieën van haar catwalkcollectie al binnen een paar weken hangen bij ketens als Zara. Dat gaat zeker ook gebeuren met de op de sixties geïnspireerde kleren in pastelkleuren die ze afgelopen week toonde. Het is een makkelijke retrotrend, waarmee het grote publiek wel raad weet.

null Beeld Team Peter Stigter
Beeld Team Peter Stigter

Witte sneakershow

De kleding van bezoekers van de internationale modeshows, is net zo bepalend voor het straatbeeld als die van de catwalk. Als het aan die bezoekers ligt, duurt de hype rondom de witte sneaker nog wel even: in Milaan was de meest gedragen schoen een simpele witte sneaker. Nu is die al populair sinds Adidas het vorig jaar met een uitgekiende marketingstrategie voor elkaar kreeg om de Stan Smith tennisschoen weer hip te maken. Inmiddels heeft elk merk witte sneakers in de collectie: van Converse tot Saint Laurent. Dat de schoen momenteel zo geliefd is, heeft te maken met het ontluikende voorjaar. Met een witte sneaker ziet een winterse broek er meteen een stuk frisser uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden