AlbumrecensieSepultura - Quadra

Sepultura wilde nog één keer alles uit de kast halen voor een topplaat. Die hebben ze gemaakt ★★★★★

De Braziliaanse band Sepultura.Beeld Marcos Hermes

Wat heeft zich in voorgedaan in de studio van Sepultura? De Braziliaanse metalband was nooit echt afgeschreven, maar iedere metalhead was het er over eens dat nieuwe albums de oude nooit meer zouden overtreffen, na het vertrek van Max Cavalera en dus de plaat Roots uit 1995.  Maar Quadra klinkt geweldig.

Sepultura lijkt een herboren band, waar een vlammende energiebron doorheen raast. Heeft de grauwende, vrijuit brullende stem van Derrick Green ooit beter geklonken? Het is vooral die vocale kracht die je vanaf openingstrack Isolation door de plaat mept. Maar er is meer bijzonder aan Quadra. Het gitaarspel van Andreas Kisser is uitmuntend, bijvoorbeeld in Last Time. De riffs zijn woest naast de indrukwekkende breaks van de jonge drummer Eloy Casagrande, maar vooral het beeldende solowerk valt op, in het rustige middendeel.

Sepultura: Quadra

Sepultura speelt ouderwetse thrashmetal, maar maakt gaandeweg een paar stevige en zeer vernieuwende afslagen. Er komen obligate kerkkoren voorbij, maar op een of andere manier werken ze nu eens niet op de zenuwen. Op Capital Enslavement salueert de band naar de Braziliaanse samba, zoals al werd gedaan op die plaat Roots. Maar hier plakt Sepultura er ook nog een strijkkwartet aan vast, en ook dat klinkt wonderbaarlijk leuk en zelfs heavy.

Sepultura musiceert langs groovemetal, langs progrock en aanstekelijke hardcore. En Green zingt zelfs met een zuivere stem, in het alle oude fans tegen de schenen schoppende Agony of Defeat. Maar het mooiste aan Quadra is dat de band blijft klinken als zichzelf, en als een band die nog één keer alles uit de kast heeft willen halen voor een topplaat Die hebben ze gemaakt. Een bonusster voor het uithoudingsvermogen.

Sepultura

Quadra

Heavy