ConcertrecensieDirty Minds

Sensualiteit en verlangen spatten er vanaf bij Vermeulen en Schulze ★★★★☆

De mezzosopraan is onbehaagzuchtig grappig en sexy.

Jan Philip Schulze (aan de piano) en Olivia Vermeulen.Beeld Milagro Elstak

Olivia Vermeulen aait haar pianist over zijn hoofd terwijl ze over lust en liefde zingt. Het gebeurt tijdens een prikkelend lied van barokcomponist Henry Purcell. Het recital van mezzosopraan Vermeulen en pianist Jan Philip Schulze, dinsdagavond in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, staat dan ook in het teken van erotische liederen. Hun album Dirty Minds is net uit.

Vermeulen is een internationaal succesvolle (opera)zangeres. Ze woont sinds haar studie in Duitsland en reist vanuit daar de hele wereld over. Hoe goed Vermeulen en Schulze als duo zijn, laten ze horen in de grimmige liederen van Arnold Schönberg en in de Sehnsucht van Robert Schumann en Alban Berg: onberispelijk op elkaar reagerend spatten sensualiteit en verlangen ervan af.

Moeiteloos schakelen ze tussen de verschillende stijlen en sferen. Uit de cyclus van zeven korte Lieder über die Liebe van Hanns Eisler – een snelle keten van spreekgezang, variété en laatromantische melancholie – blijkt haar veelkleurigheid.

Dat de mezzo onbehaagzuchtig grappig en sexy is, hoor je ook in Sex van Benedikt Eichhorn (58) – is seks niet waar het eigenlijk allemaal om draait? Schutterend gegrinnik klinkt op in de zaal. Zo niet tijdens Schuberts Die junge Nonne – ontroerend sereen zingt ze over hoe aardse liefde hemelse rust wordt. Bij de toegiften kondigt een veinzend verlegen Vermeulen vieze liedjes aan. Over seksspeeltjes – een dildo van Thomas Morley (uit de 17de eeuw!) – en Smooth Vibrator, op de melodie van het beroemde en bijna-gelijknamige nummer van Sade. De lachsalvo’s zijn hard en onbeschaamd.

Dirty Minds

Klassiek

★★★★☆