Interview Selma Omari

Selma Omari (25): ‘Als ik iets oneerlijk vind, zeg ik dat en ik ben niet bang wat mensen ervan vinden’

Selma Omari Beeld Ernst Coppejans

Youtuber Selma Omari (25) hoeft niet de wereld te verbeteren, maar een beetje veranderen, graag: ‘Cosmeticabedrijven die maar één foundation hebben voor alle donkere tinten. Kom op, dat kan niet meer.’

Bijna twee jaar geleden, aan het begin van 2018, werkte Selma Omari nog in een Rotterdamse ijssalon. ‘Tot ik merkte: het vloggen gaat zo goed, hier kan ik ook geld mee verdienen. Ik ging meer content maken voor Instagram en YouTube en minder werken in de ijssalon.’

Ter verheldering van haar zakelijke kant heeft  Omari versterking meegenomen naar de lobby van het Conservatorium Hotel in Amsterdam: Shady Fereidooni, haar ‘personal talent manager’ en de oprichter van ‘social media agency’ House of Icons. Na een kwartier pakt Omari haar telefoon. Ze laat een foto zien die ze in augustus plaatste op Instagram. Op het scherm staan getallen: meer dan vijftigduizend likes, achthonderd comments en, het belangrijkste, ruim 503 duizend bereikte unieke accounts.

Fereidooni: ‘Bedrijven kijken naar het bereik. Selma scoort gemiddeld ongeveer 7 miljoen weergaven per week, die zijn gelinkt aan gemiddeld 600 duizend unieke bezoekers. Dat zijn dus niet alleen allochtonen. Je moet denken aan dames tussen de 18 en 44 jaar die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in mode, beauty en lifestyle. Vrouwen die een mascara van 30 euro kunnen en willen betalen.’

Omari: ‘Van de views op YouTube word je niet rijk, van de reclames tussendoor ook niet echt. Het gaat om de campagnes, meestal van merken die ik toch al gebruik en waar ik oprecht fan van ben.’

Fereidooni: ‘Selma is de Marokkaanse Madonna van Nederland, ze was hier de eerste Marokkaanse vrouwelijke vlogger. Ze slecht barrières.’

Selma Omari (Nederland, 1994) heeft meer dan 337 duizend volgers op Instagram en 100 duizend abonnees op YouTube. Onlangs tekende Omari een contract bij RTL Group, waarmee ze een samenwerking aangaat voor haar YouTube-kanaal. Ook bereidt ze zich voor op een groot modeproject in 2020.

Hoe was het om de eerste te zijn?

‘Daar dacht ik niet over na, ik wist alleen: dit ga ik doen, dit vind ik leuk. Ik volgde een hbo-opleiding, international business & entrepreneurship. Daar was ik al bezig met Instagram, meestal over mijn favoriete producten. Een rolmodel bestond niet voor mij, dat een Marokkaans meisje ging vloggen was nieuw. Mensen vroegen: wat is dit, hoe dan? In de Marokkaanse cultuur is zoiets niet gebruikelijk.’

Waarom niet?

‘Je eigen leven vastleggen en delen met de buitenwereld - wat zullen mensen zeggen? Die gedachte. Ik denk niet zo. En ik ben niet het vrome plaatje. Dat is: jezelf bedekken zodat je vormen niet te zien zijn. Ik zal niet zo snel een foto delen van mezelf in bikini, maar ik ga mezelf ook niet bedekken omdat andere mensen vinden dat het moet.

‘Mijn moeder komt uit Casablanca, uit de stad, ze is misschien meer gewend. Je hebt traditionelere Marokkaanse gezinnen die conservatiever zijn. In het begin was het zwaar. Soms lees ik toch mijn mentions. Daar stonden berichten tussen als: kleed je bedekter, schaam je je niet?

‘Ik ben een rebel. Als ik iets oneerlijk vind, zeg ik dat en ik ben niet bang wat mensen ervan vinden. Alleen ben ik niet een megacontroversiële dame, ik zoek het niet op. Een paar weken geleden was ik in Marokko tijdens het Offerfeest. Ik had gefilmd hoe een schaap werd geslacht, maar ik zette het niet online. De afweging is: ga ik hier iemand mee kwetsen? Liever houd ik het neutraal, misschien kijkt er een vegetariër mee.’

Fereidooni: ‘Selma is rauw, puur, authentiek en transparant. En ze is brand safe, bedrijven moeten op haar kunnen vertrouwen. Dat ze representatief is en niet voor schandalen zorgt.’

Je bent verloofd met Sofiane Boussaadia, oftewel rapper Boef, het stoutste jongetje van de klas. Is dat brand safe?

‘Rekening houden met een voorbeeldfunctie is iets anders dan kiezen voor de liefde. Mensen denken dat Sofiane een stoute jongen is, maar hij trekt alleen de stoute schoenen aan. Als ik hem moest beoordelen op basis van hoe hij in de media wordt beschreven, zou ik me niet aan hem kunnen verbinden.

‘Echt, hij is een goede jongen, met zo’n puur hart. We hebben hetzelfde karakter. Hij is totaal niet vrouwonvriendelijk. Als iemand mij met respect behandelt, als een prinses, dan is hij het.’

Voldoe jij aan het schoonheidsideaal voor modemerken en cosmeticabedrijven?

‘Ik merk dat andere dames voorrang blijven krijgen. Bij die bedrijven wordt gedacht dat het straatbeeld nog steeds bestaat uit blond haar en blauwe ogen. Ik heb dikker haar, het is ook onhandelbaarder, mijn lippen en wenkbrauwen zijn dikker. En ik heb niet maatje 32.

‘Ik had een campagne bij een bekend make-upmerk. De briefing had ik al gekregen, het was helemaal rond. Eén dag van tevoren werd die campagne teruggetrokken, ze durfden het niet aan. Ze vonden me een te grote risicofactor en zeiden dat ze toch voor een blond meisje kozen. Later zag ik haar in die campagne. Weet je hoe pijnlijk dat is?

‘Cosmeticabedrijven die zeven soorten foundation hebben, waarvan slechts één voor alle donkere tinten. Kom op, dat kan niet meer. In werkelijkheid zijn er honderden huidtinten, met allemaal gradaties voor de verschillende soorten lichte en donkere huidskleuren.

‘Nu zie ik dat het begint te veranderen, bedrijven beseffen dat ze breder moeten denken dan alleen blonde consumenten. Daar ga ik zó lekker op. Over die campagnes denk ik: dat kan ik ook en ik kan het beter. Ik kom van niets en nu werk ik elke dag hard om mijn doelen te bereiken. Dat zit er diep in bij mij, ik moet en zal zorgen dat het gaat lukken.’

Schrijver Robert Vuijsje (Alleen maar nette mensen, Salomons oordeel) interviewt voor de Volkskrant Nederlanders over de rol die afkomst speelt in hun leven. Hij spreekt onder anderen nog met rapper Sjaak (Marokkaans) en zangeres Joya Mooi (Zuid-Afrikaans).

Nederlands

‘Altijd, ik ben hier geboren.’

Marokkaans

‘Dat bloed stroomt door mijn aderen. En mijn vader is Irakees. Ik ben het alle drie.’

Partner

‘Verliefd is verliefd. Sofiane is Algerijns, we hebben veel common ground. Wij begrijpen elkaar.’

Wit of blank

‘Witte mensen omschrijven mij als donker of zwart. Dus ik noem hen wit.’

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden