Review

Scotts vurig blazersspel blijft steeds spannend

Christian Scott tijdens een optreden in 2010 op het North Sea Jazz festival in Rotterdam. Beeld anp
Christian Scott tijdens een optreden in 2010 op het North Sea Jazz festival in Rotterdam.Beeld anp

De 32-jarige Amerikaanse trompettist Christian Scott wil jazzmuziek graag oprekken, zoals hij dat noemt. Als muzikanten meer hun oren te luisteren leggen bij andere genres (hiphop) en in andere windstreken (West-Afrika) levert dat originelere muziek op.

Stretch Music is het gevolg van deze niet bijster originele gedachtegang. Gelukkig levert het toch een geweldige plaat op. De muziek van deze negenmansformatie schiet muzikaal alle kanten op, zonder dat het geforceerd klinkt. En Scott geeft anderen, zoals fluitiste Elena Pinderhughes, graag de ruimte. De door haar gespeelde melodie draagt Sunrise in Beijing. Hoewel hij vaak genoegen neemt met een rol aan de zijlijn is het Scott zelf die het Miles Davis-geluid ten tijde van Tutu (1985) knap herschept.

Anders dan veel van zijn tijdgenoten grijpt hij niet terug naar akoestische jazz, maar implementeert hij elektronica, samples en hiphopbeats in zijn muziek. Het blazersspel is vurig en de twee slagwerkers zorgen ervoor dat het ritmisch ook steeds spannend blijft. Op 7 en 8 november speelt Scott in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden