Schumann : The Symphonies

'Musici Rotterdams Philharmonisch gaan voluit, zonder elkaar weg te vagen'

Biëlla Luttmer

Zo warm als de liederen en de pianowerken van Schumann worden onthaald, zo ongenadig krijgt Schumann er als symfonicus van langs. Vooral zijn instrumentatie moet het vaak ontgelden.

Yannick Nézet-Séguin is het daarmee niet eens. Het geheim van een goede uitvoering van de vier symfonieën zit 'm in een kleine bezetting, vindt de dirigent: 'Neem de Vierde symfonie: daarin tref je veel tremolo's aan, maar die kun je niet vergelijken met die in een symfonie van Bruckner, waar ze een kleur toevoegen aan het orkest. Schumann zet ze veel slanker in, als een verdubbeling van een melodie. In een orkest met dertig violen krijg je dat nooit voor elkaar.'

De chef van het Rotterdams Philharmonisch heeft daarom voor zijn live-registratie van de stukken gekozen voor het Chamber Orchestra of Europe.

Dit kleine orkest heeft nog een voordeel: de musici kunnen voluit spelen, zonder elkaar van het podium te vagen - vergelijkbaar met hoe het er in een ensemble met historische instrumenten aan toe gaat.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden