Nieuws

Schrijven voor Het Klokhuis: dat wil iedereen, bleek uit 389 ingezonden sketches

Jonge theaterauteurs reageerden massaal op een oproep om sketches voor het jeugdprogramma Het Klokhuis te schrijven. Twintig van hen werden geselecteerd. Wanneer is een scène geschikt?

Sketches uit jeugdprogramma Het Klokhuis. Beeld
Sketches uit jeugdprogramma Het Klokhuis.

‘Ongelooflijk’, noemt drama-redacteur Jurrian van Dongen de 389 sketches die naar de redactie van Het Klokhuis werden gestuurd. Er bleek massaal te worden gereageerd op een ‘open call’ van begin dit jaar, waarin (theater)auteurs werden opgeroepen om scènes te schrijven voor het educatieve jeugdprogramma van de NTR.

Het initiatief was een onderdeel van het Actieplan Cultuur van de NPO, speciaal bedoeld voor ‘auteurs die door covid-19 een verlies aan inkomsten hebben’. ‘Vooral jonge schrijvers hebben gereageerd’, zegt Van Dongen. ‘Ik denk omdat ze het programma kennen uit hun jeugd en dachten: zo’n sketch, dat zou ik weleens willen proberen. Ik was er echt verbaasd over. De plek is blijkbaar geliefd.’

Het Klokhuis bestaat al sinds 1988 en groeide uit tot een instituut op de Nederlandse televisie. In de dagelijkse uitzendingen leren kinderen over de wereld, door een combinatie van educatieve reportages en komische scènes of liedjes. Toen Jurrian van Dongen (47) er in 2000 zelf ging werken als schrijver, vond hij het een eer om in de voetsporen te treden van schrijvers als Willem Wilmink, Hans Dorrestijn en Jan Riem. ‘Het programma heeft een fijne staat van dienst. Het wordt met veel liefde en zorgvuldigheid gemaakt. De combinatie van feitelijke reportages en grappig of ontroerend drama zou in het huidige televisielandschap niet meer bedacht kunnen worden.’

Aan de jonge Klokhuis-schrijvers werd de volgende opdracht gegeven: ‘Een scène/sketch/lied bij Het Klokhuis is kort, vult de objectieve reportages aan met een tegenkleur; zet met humor hoofden open, biedt troost, duidt emoties, filosofeert.’ Er werden ook drie thema’s opgegeven: ‘bloed’, ‘Dick Bruna’ en ‘scheepssloperij’. Van Dongen: ‘De veelzijdigheid van het programma zit ook in die selectie van thema’s: iets met wetenschap, iets met kunst en iets wat met een beroep te maken heeft.’

Wat viel de redactie op bij het beoordelen van de inzendingen? Van Dongen: ‘Ik vond het opmerkelijk dat iedereen de stijl van Het Klokhuis blijkt te snappen, dat men wist wat zou kunnen werken voor de doelgroep. En toch wisten mensen het ook naar hun eigen hand te zetten, bijvoorbeeld door een andere taal van dialogen, sneller of meer met cartoonachtige grapjes die je eerder zou zien op media als TikTok of YouTube. Dat vond ik leuk om te zien. Scherpe humor vinden we fijn, het mag bijten, maar nooit cynisch zijn voor deze doelgroep. Dat snapte iedereen ook heel goed, dat je een hart moet blijven voelen in de scène.’

Als voorbeeld noemt Van Dongen een ingestuurde scène van cabaretier Merijn Scholten (38) rond het thema ‘bloed’. Van Dongen: ‘Merijn schreef een scène over een hooligan-achtige man die een bus binnenkomt waar alleen een iel, oud vrouwtje zit. Hij stuift op haar af en vraagt: ‘Wat voor bloedgroep heb je?’ Dan blijken ze dezelfde bloedgroep te hebben en meteen ziet hij dat als een band en sluit hij haar trots in zijn armen. Dat vonden we een heel leuk en lief beeld. Dat iemand dwars door alle verschillen heen kijkt en denkt: maar we hebben dezelfde bloedgroep, dus we horen bij elkaar.’

Wat maakt de scène geschikt voor Het Klokhuis? Hij is empathisch, zegt Van Dongen. ‘Je kunt de grap in één keer vatten als kijker, het doet visueel iets en je gaat er iets anders door naar de samenleving kijken.’

Van de 389 inzendingen werd door de redactie een selectie van de twintig beste scènes gemaakt. De geselecteerden kregen allemaal een financiële vergoeding. Van de twintig worden zes sketches daadwerkelijk gefilmd. De komende maanden zullen ze op televisie te zien zijn.

Zal er een nieuwe, blijvende samenwerking uit de door corona ingegeven actie voortkomen? Van Dongen: ‘We zijn wat huiverig om beloften te doen om mensen op langere tijd aan ons te binden. Maar we gaan wel kijken of er bij de schrijvers een stijl of een achtergrond zit die we nog niet in huis hebben. Die mensen kunnen we wellicht een proeftraject aanbieden.’

Het Klokhuis, maandag t/m vrijdag te zien op NPO 3, 18.45 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden