Review

Schönheitsabend is exotisch en gewaagd ballet

Schönheitsabend is een mooi gelaagd ballet, waarin verschillende tijden en verbeeldingen door elkaar heen schuiven. Wees verzekerd van veel naakt, glitter en kleur.

Vincent Riebeek en Florentina Holzinger in Schönheitsabend. Beeld Schonheitsabend
Vincent Riebeek en Florentina Holzinger in Schönheitsabend.Beeld Schonheitsabend

Kitsch, camp, exuberant, trashy, obsceen. Het zijn typische typeringen voor het werk van Florentina Holzinger en Vincent Riebeek, een jong veelgevraagd performanceduo, opgeleid in Amsterdam. Ze laten zich inspireren door de dansgeschiedenis, maar ook door acrobatie, de body-art van de jaren zeventig en de videoclips, wellnessrages en mediahypes van deze tijd. Wees verzekerd van veel naakt, glitter en kleur. Waar ze eerder werden beticht van oppervlakkigheid, is Schönheitsabend (2015) een mooi gelaagde voorstelling, waarin verschillende tijden en verbeeldingen door elkaar heen schuiven.

Schönheitsabend is een bewerking van Sheherazade, een exotisch en indertijd gewaagd ballet uit 1910. In pofbroeken en getooid met kralen en veren kronkelden de favoriete sultansvrouw en haar favoriete slaaf, een glansrol destijds voor de eerste mannelijke sterdanser Vaslav Nijinsky, om elkaar heen.

Holzinger en Riebeek doen dat ook in hun ietwat koddige re-enactment, maar laten de boel vervolgens escaleren in een beeldend paaldansduet op een blikkerige cover van Years & Years en een rollebollend coïtusduet waarbij zij hem met haar dildo penetreert en vasthoudt - dit aardig genoeg op de Sheherazade-muziek van Rimski-Korsakov.

Waanzin of koppig protest of allebei?

Deze dildo-act is een omdraaiing van genderrollen, een verwijzing naar de homoseksualiteit van Nijinsky, maar ook girlpower: Sheherazade nam de lead, voor het vroeg 20ste-eeuwse publiek best opmerkelijk, en Holzinger doet dat nog steeds. Ook in het veel ingetogener, prachtige tweede deel. Dat zoomt in op de inmiddels geesteszieke Nijinsky. We zijn getuige van zijn laatste optreden in een chique hotel, in 1919. Hij wil niet meer dansen. 'Nu is het kleine paardje moe', citeert Riebeek hem. Dat gegeven wordt minimalistisch lang uitgerekt.

Onhandig frummelend, onzeker maar ook bozig, klampt onze man zich vast aan zijn stoel, terwijl Holzinger in haar avondjurk hem vanachter een witte piano keer op keer probeert te vermurwen toch een pas te wagen. Het is aandoenlijk, maar ook gewiekst doordat zij hem aanspreekt met Vincent. In welk verhaal zitten we? En hebben we hier te maken met waanzin of koppig protest of allebei? De presence van de performers komt hier het best uit de verf en tilt hun prestaties naar een hoger plan.

In het derde deel is de overtreffende trap weer terug. Sheherazade en haar slaaf ontmoeten elkaar in het hiernamaals, waar ze vrij en blij hun liefde kunnen beleven. Zij als bloem, hij als hertje. Dat door haar in een touwwerk wordt gehesen. Helaas wordt deze esoterische, masochistische fantasie niet uitgewerkt. Cupido's pijl en boog verschijnen nog en klaar. Je vergeeft het ze omdat de rest zo sterk was, maar onbevredigend is dit abrupte slot wel.

Schönheitsabend

Dans
Festival Spring.

Van en met Florentina Holzinger en Vincent Riebeek. 24/5, Stadsschouwburg Utrecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden