Review

Schoenaerts acteerprestatie doet gaten scenario vergeten

De kijker wordt verleid overal gevaar te zien, waardoor Maryland onder een constante hoogspanning komt te staan. De film is op zijn best als niet helemaal duidelijk is of er echt onheil loert of dat Vincent zich verliest in waanbeelden.

Beeld .

Het is een typische bewakerspose. De benen een beetje wijd, de ene hand over de ander. Maar Vincent vouwt zijn handen met een doel: hij probeert zijn onbedwingbaar trillende hand met de ander in bedwang te houden. Alles onder controle hoor, niets aan de hand.

Wat precies met de ex-militair is gebeurd tijdens zijn uitzending naar oorlogsgebied, is onduidelijk. Hij wil dolgraag terug en je hoeft als kijker geen psychotherapeut te zijn om te zien dat dat uiterst onverstandig is. Sterker nog: als hij in Maryland een groot landhuis moet bewaken tijdens een uitbundig feest voelt dat al als een slecht idee.

In Maryland wordt deze man met posttraumatisch stresssyndroom gespeeld door Matthias Schoenaerts (De rouille et d'os, Rundskop) en dat voelt vooraf als een wel heel makkelijke keuze. Zo'n zwijgzame man met brede schouders om op te leunen, een kort lontje met een klein hartje, een man in gevecht met de wereld maar vooral met zichzelf: het zijn rollen waarop hij patent heeft.

Maar meteen vanaf de eerste scènes zie je ook waarom: die doodse blik waarin plotseling woede kan opvlammen - Schoenaerts stort zich er vol overgave in en het resultaat imponeert.

Maryland is op zijn best als niet helemaal duidelijk is of er echt onheil loert of dat Vincent zich verliest in waanbeelden en hij zelf het grootste gevaar vormt. Regisseur Alice Winocour vult de met moeite gemaskeerde paniek van Schoenaerts bijvoorbeeld prachtig aan door het feest soms bijna surrealistisch te filmen - in slowmotion en met een bonkende soundtrack waardoor het nooit helemaal zeker is of je Vincents hartslag hoort of een beat in de muziek.

Diane Kruger en Matthias Schoenaerts op de première van MarylandBeeld epa

Net als Vincent wordt de kijker verleid overal gevaar te zien, waardoor Maryland onder een constante hoogspanning komt te staan.

Maar dan? Waar moet dit verhaal heen? Winocour, die ook het script schreef, komt er niet uit. Ze komt met een aantal vreemde plotwendingen die van Maryland een thriller maken, waarbij Schoenaerts als een gemankeerde ridder een vrouw en haar kind moet redden. Er zitten wat half uitgewerkte, interessante ideeën in verstopt, over hoe soldaten als pion worden gebruikt in een spel dat ze nooit helemaal doorzien bijvoorbeeld.

En de spanning blijft. Maar met dit scenario was ze nooit weggekomen als het intense spel van Schoenaerts niet zo knap alle gaten erin had doen vergeten.

Maryland
Thriller
Regie Alice Winocour
Met Matthias Schoenaerts, Diane Kruger.
101 min., in 11 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden