Column

Schnabbelen terwijl je subsidie vangt is niet chic

Wekelijks nemen de cultuurspecialisten van de Volkskrant stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst. Deze week: Hein Janssen.

Leden van het Nationaal Ballet doen een voorstelling op de tweede dag van Lowlands Beeld anp

Stelling: Een theaterrecensent mag één keer per jaar met losse flodders schieten.

Einde van het jaar. Tijd voor het opruimen van het bureau. Schoon schip maken. Daarom traditiegetrouw nog een paar kanttekeningen bij het voorbij theaterjaar, in drie bedrijven.

1. Van Hove. The Hero

Het zal niemand zijn ontgaan: Ivo van Hove, directeur van Toneelgroep Amsterdam, is aan een onstuitbare wereldcarrière bezig. Dit seizoen regisseerde hij al in de Ruhr Triënnale (Der stille Kraft), Parijs (Vue du Pont, in Odéon), New York (A view from the bridge), New York (Lazarus) en straks gaat hij weer naar New York (The Crucible, op Broadway). In de zomer van 2016 opent hij met de Comédie Française het Festival d'Avignon met de regie van Les Damnés (naar de film The Damned van Luchino Visconti). Het vaderlandse publiek ziet dit seizoen slechts één nieuwe productie van hem: De andere stem, een monoloog van acteur Ramsey Nasr. Hopelijk komt er volgend seizoen weer wat meer evenwicht in 's mans agenda. Dat zou fijn zijn. Hij is tenslotte nog steeds een beetje van ons.

2. DeLaMar Theater XL

Over Tjitske Reidinga gesproken. Zij is en blijft de leading lady van het DeLaMarTheater, waar zij ook de komende jaren in een aantal voorstellingen te zien zal zijn. Maar DeLaMar breidt uit: naast Antoine Uitdehaag gaan daar Johan Doesburg (ex Nationale Toneel), Gijs de Lange (ex Toneelgroep Amsterdam) en Pieter Kramer (ex Ro Theater) als regisseur aan de slag. Bovendien: Ruut Weissman (binnenkort ex Theaterschool) wordt de baas van de musicalafdeling daar. 'DeLaMar: een opvanghuis voor gepensioneerde theatermakers', twitterde een collega al een tikkeltje boosaardig. Hoe dan ook: de nieuwe artistieke koers maakt nieuwsgierig.

3. De Mastercard van Igone

'Igone de Jong in tv-commercial Mastercard', stond vorige week boven een persbericht van het Nationale Ballet. Meestal kondigen berichten over Igone de Jong aan dat zij de hoofdrol danst in Giselle of in een Van Manen-programma. Nu vond het dansgezelschap het kennelijk nodig ook deze schnabbel van haar prima ballerina naar buiten te brengen. Ik zag intussen het filmpje en het is stijlvol gemaakt, dat zeker. Maar ik blijf er moeite mee hebben. Als je als acteur in between jobs bent, snap ik het nog. Maar een goed betaalde topdanseres bij een van de zwaarst gesubsidieerde culturele instellingen van het land, die zich verhuurt? Ik vind het niet zo chic. Zelf heb ik één keer gefigureerd in een reclamespotje van de Volkskrant. Een hele middag wachten in de stromende regen. Een vergoeding was er niet - een KitKat kon ik krijgen, in een bedompte bus van de crew. Gelukkig heb ik zo af en toe deze column nog, mijn hoogst eigen commercial.

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen of Rutger Pontzen stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst.

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden