Recensie Knives Out

Schmierende cast maakt detective Knives Out een traktatie ★★★★☆

De geslepen confrontaties in dialoogvorm zijn belangrijker dan de actiemomenten.

Het 19de-eeuwse landhuis in Knives Out waarin een mysterieus sterfgeval moet worden opgelost. Beeld Filmbeeld

‘Die vent leeft zo ongeveer op een Cluedo-bord’, zegt iemand in Knives Out over Benoit Blanc, de met een  cowboy-accent pratende detective die is ingehuurd (eerste vraag: door wie?) om de schijnbare zelfmoord van thrillerauteur, miljonair en patriarch Harlan Trombey uit te pluizen.  Blanc (Daniel Craig) is het type speurder dat alle verdachten bijeenroept voor een monoloog waarin de moordenaar wordt ontmaskerd en Knives Out lijkt vol bravoure op zo’n ontknoping af te stevenen. En dat in Harlans 19de-eeuwse landhuis, waar de hele familie is opgetrommeld voor een laatste onderzoek.

Want wie snijdt er nu zijn eigen keel door, op de nacht na zijn 85ste verjaardag? Waar gingen de woordenwisselingen over die Harlan (Christopher Plummer) tijdens en vóór het feest had, met dochter Joni (Toni Collette), jongste zoon Walt (Michael Shannon), schoonzoon Richard (Don Johnson) en kleinzoon Ransom (Chris Evans)? Terwijl de betrokkenen vertellen hoe Harlans verjaardagsfeest in hun ogen verliep, toont schrijver-producer-regisseur Rian Johnson via flashbacks hoe het in werkelijkheid zat. Niemand blijkt ervoor terug te deinzen de waarheid te verdraaien of de ander zwart te maken. Ook oudste dochter Linda (Jamie Lee Curtis, verrukkelijk vilein) draagt haar steentje bij.

Je gaat zelfs je kanttekeningen plaatsen bij de goede bedoelingen van Marta (Ana de Armas), de jonge verpleegkundige die Harlan verzorgde. Maar omdat de film haar als held uitkiest en ze vrijwel de enige normale mens lijkt in dit krankzinnige familienest, krijgt ze het voordeel van de twijfel. Dat ze niet kan liegen zonder te kotsen  een geweldige running gag – maakt haar sowieso eerlijker dan de anderen.

Johnson had na Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017) duidelijk zin in een ouderwets amusant, lichtelijk zelfbewust spelletje detective. De geslepen confrontaties in dialoogvorm zijn veel belangrijker dan de actiemomenten. Tot en met de finale, waarin eindelijk een rol is weggelegd voor de bizarre messensculptuur die de hele film als decorstuk dient, kan het met de ontknoping nog alle kanten op.

Maar hoe kostelijk het verzamelen en bijstellen van aanwijzingen ook mag zijn, het grootste genot van Knives Out blijkt het volkomen gepaste geschmier van de sterrencast. Met Daniel Craigs Kentucky Fried-detective voorop. Geweldig, hoe Johnson hem stapsgewijs introduceert, en hoe Blanc van man in de schaduw tot speurder-showmaster transformeert. Handenwringend, sigaren kauwend en met een sluwe twinkel in zijn ogen, is Craig een constante traktatie.

Knives Out

★★★★☆

Detective

Regie Rian Johnson

Met Daniel Craig, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Toni Collette, Michael Shannon, Chris Evans, Christopher Plummer, LaKeith Stanfield, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Frank Oz, K Callan.

130 min., in 115 zalen.

Rian Johnson wil het publiek met Knives Out een leuke film bieden én iets om thuis op te kauwen
Star Wars-regisseur Rian Johnson maakte met Knives Out een smakelijke whodunnit voor deze tijd met een sterrencast. Een film die sprankelt van plezier.