Schilderijen als foto's en nieuwe angst voor Virginia Woolf

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van schilderijen als foto's tot nieuwe angst voor Virginia Woolf.

Gus Heinze: Mobile Reentry vehicle, 1990, Olieverf op paneel met gesso, 104 x 122 cm. Beeld Bernarducci Meisel Gallery New York

1 Beeldende kunst: Hyperrealisme. 50 jaar schilderkunst. Kunsthal, Rotterdam. T/m 4 juni

Arnout van Albada. Drents Museum, Assen. T/m 25 juni.

Schilderijen van een hamburger met druipende ketchup, slavinken die glanzen in gefilterd daglicht, Amerikaanse bolides geparkeerd voor een diner of een spiegelei met krokant randje; inmiddels kent het hyperrealisme al drie generatie kunstenaars. Het lijken net foto's, maar ze zijn dat in het geheel niet. Het is ambacht tot in de finesses. Verbaas u over in detail weergegeven peperkorrels, met engelengeduld geschilderde glimlichtjes op feilloos gespoten lakwerk, een roze drilpudding op een crèmekleurig gebaksbord. In Amerika maakt de stroming al sinds de jaren zestig furore; Nederland kent met Arnout van Albada en Tjalf Sparnaay zijn eigen vertegenwoordigers.

2 Fotografie: Stad in oorlog, Amsterdam 1940-1945 in foto's

Stadsarchief, Amsterdam. T/m 14 mei.

Met tientallen foto's wordt in de hal van het Stadsarchief Amsterdam een indringend beeld geschetst van de hoofdstad in de bezettingsjaren. De tentoonstelling met foto's van 'gewone' burgers, fotografen in het verzet (sommigen verzameld in de groep De ondergedoken camera), pertinent 'foute'(SS-)fotografen en ook de in fotografisch opzicht getalenteerde nazi Franz Anton Stapf geeft een beeld van alledaagse gebeurtenissen, oorlogshandelingen, verzet en de vervolging en deporatie van de Joodse bevolking. Huiveringwekkend en onthullend.

3 Geschiedenis: Goede Hoop, Zuid-Afrika en Nederland vanaf 1600

Rijksmuseum, Amsterdam. T/m 21 mei.

Hoe fout was Nederland tijdens de eeuwen dat we in Zuid-Afrika nederzettingen bouwden, inwoners tot slaaf maakten en de Apartheid introduceerden? De vraag ligt aan de basis van de tentoonstelling Goede Hoop - Zuid-Afrika en Nederland vanaf 1600 die nu in het Rijksmuseum is te zien.

Exposities die het geweten aanspreken, we zijn het in Nederland niet gewend. De tentoonstelling biedt ook een ruim overzicht van wat vier eeuwen Nederlandse aanwezigheid aan de Zuidkaap heeft veranderd.

Met kleding, meubels, documenten, schilderijen, (ronduit schitterende) landschapspanorama's, heroïsche borstbeelden, zwart-wit (!) foto's en aan het einde een bedankje van Nelson Mandela voor 'onze' strijd tegen rassenscheiding, vanaf de jaren zestig. Een must voor iedereen die zijn geweten wil testen, of natuurlijk gewoon historisch geïnteresseerd is.

4 Jongerentheater: It's my mouth I can say what I want to door Toneelgroep Oostpool & Theater Sonnevanck

Vanaf 14 jaar. Tournee.

It's my mouth I can say what I want to van Toneelgroep Oostpool & Theater Sonnevanck is een messcherpe satire over het gevaar van de verspreiding van nepnieuws en 'alternatieve feiten'. De razendsnel schakelende voorstelling begint met een amber-alert over een opstootje in een fietsenhok. Een geruchtenmachine komt op gang en ontaardt in een hype en zelfs een haatcampagne. Als de (simpele) waarheid duidelijk wordt, kan niemand meer terug; de geest is uit de fles, levens zijn kapot. Drie acteurs spelen meer dan vijftien rollen in deze rake, actuele voorstelling van schrijver Daan Windhorst en regisseur Daria Bukvic.

5 Theater: Wie is er bang voor Virginia Woolf? van Edward Albee door Hummelinck Stuurman Theaterbureau

Regie Johan Doesburg. Tournee.

Warre Borgmans en Carine Crutzen spelen George en Martha in de nieuwe versie van Edward Albees klassieker Who's afraid of Virginia Woolf? in regie van Johan Doesburg. Humor is het wapen waarmee ze elkaar en het publiek te lijf gaan. Zelden viel er tijdens dit stuk zoveel te lachen als nu, vooral door de clowneske Borgmans en de heerlijk verloederde Crutzen. En toch: het eind is meedogenloos hard. Zoals het hoort in dit inktzwarte huwelijksdrama.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden