Recensie Album

Scheidt verpakt zijn angsten en visioenen weer in ontroerend liedwerk (vier sterren)

Yob: Our Raw Heart Foto RV

Heavy

Yob
Our Raw Heart / Relapse Records

We mogen de Amerikaanse band Yob best het geweten van de harde muziek noemen. Het trio, met gitarist, liedschrijver en zanger Mike Scheidt als boegbeeld, volgt het bijna antieke spoor van de doommetal, dat ooit in de aarde is geploegd door Black Sabbath. En de band weet, zonder overdreven vernieuwend te zijn, steeds diepere lagen in het genre aan te boren en in sommige epische treurliederen zelfs een tunnel onder de ziel te graven.

De vorige plaat Clearing the Path to Ascend uit 2014 was van een verpletterende schoonheid. Vooral dankzij het nummer Marrow, dat onwrikbaar in de top 10 van mooiste metalsongs aller tijden staat. Het probleem na zo’n meesterwerk: hoe ga je daar als band nog overheen?

Our Raw Heart is een moedige poging, zeker gezien het feit dat Mike Scheidt ernstig ziek is geweest, en de opnamen van het nieuwe album bijna niet had kunnen voltooien. Hij balanceerde op het randje en de vertwijfeling en somberte klinkt uiteraard door in de muziek, die toch al niet overdreven zonnig was. Maar wat heeft Scheidt zijn angsten en visioenen weer in ontroerend liedwerk verpakt.

In het hoogtepunt van de plaat, het ruim een kwartier durende Beauty in Falling Leaves, horen we Yob in volle glorie. Bij eerst verdrietige gebroken gitaarakkoorden, daarna het refrein in een trage en bonkende riff en de tergend mooie, door een paar simpele vervormingseffecten getrokken stem van Scheidt. In de tekst wringt hij zichzelf én de luisteraar uit, bij emotionele en poëtische zinnen: ‘Not born of belief, our nature redeemed, unburden our grief.’

Wat maakt deze band toch schitterende en betekenisvolle oer-rock, met slechts een handjevol strijdmiddelen. Een riff, een stem, en een tekst die je keel kan dichtknijpen: de heavy muziek kan nog lang niet zonder Yob’s Mike Scheidt.