Recensie Marriage Story

Scheidingsfilm Marriage Story is een instant klassieker ★★★★★

Adam Driver en zoon in Marriage Story.

Ze hebben geen advocaten nodig, denken Charlie (Adam Driver) en Nicole (Scarlett Johansson) wanneer ze gaan scheiden. Ze zijn weldenkende mensen en ze haten elkaar niet. Het huwelijk is op, maar daarmee gaat de redelijkheid niet meteen het raam uit.

Toch kan Charlie niet begrijpen waarom Nicole hun 8-jarige zoon Henry meeneemt naar Los Angeles, terwijl ze altijd samen in New York woonden. Nicole snapt op haar beurt niet waarom Charlie dat niet begrijpt. Van het een komt het ander, tot Nicole toch een advocaat in de arm neemt.

In Marriage Story vertelt de New Yorkse scenarioschrijver en regisseur Noah Baumbach (Greenberg, Frances Ha) het verhaal van een huwelijk door nauwgezet te bestuderen hoe het uiteenvalt. De scherven van een kapotte liefde vertellen misschien wel meer over de relatie dan het geluk dat eraan voorafging, is zijn uitgangspunt. Dat huwelijksgeluk komt alleen in de openingsscène aan bod: Charlie en Nicole vertellen ieder in een brief waarom ze van de ander houden.

Mooie brieven zijn het, maar het blijkt om een opdracht van een mediator te gaan, bedoeld om de scheidende echtelieden aan hun romantische verleden te herinneren. Vervolgens richt Baumbach zich droogjes op de afhandeling van de breuk. Theaterregisseur Charlie reist heen en weer tussen New York en Los Angeles om zijn zoon te blijven zien. Nicole, die als actrice deel uitmaakte van Charlies theatergroep, is een televisiecarrière begonnen.

Al eerder maakte Baumbach een film over een mislukt huwelijk: The Squid and the Whale (2005, genomineerd voor een scenario-Oscar), geïnspireerd door de scheiding van zijn ouders. In de Netflixproductie Marriage Story, deels gebaseerd op zijn eigen scheiding van actrice Jennifer Jason Leigh, klinkt een niet te missen echo uit The Squid and the Whale. Net als de onhebbelijke, dominante vader in die film leest Charlie zijn vrouw de les met aanwijzingen over haar werk.

Beide kanten

Het zijn momenten als deze die laten zien hoe Charlie, op het oog zo’n aardige vent, niet vrijuit gaat in de door Nicole geïnitieerde scheiding. Zorgvuldig houdt Baumbach oog voor beide kanten van het verhaal. Meer dan in zijn vorige films, vaak bevolkt door tobberige, nogal verwende personages, weet hij sympathie op te wekken voor zijn hoofdpersonen. En beter dan ooit vindt hij een balans tussen humor en tragedie: Marriage Story is pijnlijk en ontroerend, maar ook scherp en geestig.

Het is moeilijk een hoogtepunt aan te wijzen in een film die de ene rake observatie aan de ander rijgt, maar weinig gaat boven de wrang-komische scène waarin Charlie en Henry bezoek krijgen van een vrouw die hun gezinssituatie moet observeren. Of het moet het onverwachte moment zijn waarop Charlie begint te zingen in een café – een scène waarin Driver, geen groot zangtalent, zich zo met hart en ziel stort dat het tot zijn allerbeste, meest aangrijpende werk gerekend mag worden.

Ook Johansson is op haar best. Alleen al de acteerprestaties, ook in de bijrollen, maken Marriage Story tot een instant klassieker. Het feilloze scenario doet de rest. Door het prisma van een scheiding laat Baumbach zien wat er van liefde voortduurt: achter elke scheldpartij schuilt een zorgzaam gebaar.

Marriage Story

★★★★★

Tragikomedie

Regie Noah Baumbach.

Met Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Julie Hagerty, Alan Alda, Ray Liotta.

136 min., in 31 zalen.

Lees dit ook het interview met Noah Baumbach:

Regisseur Noah Baumbach: ‘Dat een huwelijk is afgelopen, wil niet zeggen dat het is mislukt’
Het grappig én hartverscheurende Marriage Story laat pijnlijk realistisch zien hoe twee geliefden hun huwelijk tussen de vingers door glipt. Hoe pakten regisseur Noah Baumbach (50) en acteur Adam Driver dat aan?