Schatgraven in de Ghanese muziek van de jaren zeventig

MUZIEK..

WERELD | Bij de titel vermoed je al dat het goed gaat komen met deze dubbel-cd in luxe box: Ghana Special, Modern Highlife, Afro-Sounds & Ghanaian Blues – 1968-81. Hier is schatgegraven in de Ghanese jaren zeventig, een bloeiende periode voor het Afrikaanse vinyl en een essentiële tijd voor de afropop aan de westelijke kant van het continent.

In Ghana namen gitaarbands van bescheiden bezetting in de jaren vijftig al het stokje over van de grote dancebands die sinds de jaren twintig ballroom speelden in de koloniale clubs, en later jazz naar westers voorbeeld en Caribische calypso. Het imago van de gitaargroepen was rottig: armeluismuziek, muzikanten die speelden voor drank.

Vanaf 1970 vibreerden de clubs in Accra en Kumasi onder een nieuwe Ghanese sound, waarbij de saxen scheurden rond conga’s en djembé, en de funk van James Brown jungleboogie-versies kreeg met tropische dierengeluiden als backingvocals achter parelende Afrikaanse gitaren en hypnobasloopjes. De waardering voor de muziek werd nu breed gedeeld, het was echt Afrikaans en dus goed in een tijd van frisse dekoloniale staat en Afrikanisme.

Een schitterende selectie is gemaakt voor Ghana Special – het zusje van de eerder verschenen en ook al sublieme verzameling Nigeria Special –, 33 tracks van grote Ghanese namen als Ebo Taylor, de bands Vis-A-Vis en Hedzoleh Soundz, plus obscuur werk zoals het nummer Kai Wawa, inderdaad wiegend op het wahwah-pedaal, van The Mercury Dance Band: een traditioneel oorlogsliedje van de Hausa-stam bedoeld ter motivatie van de krijgers, maar nu dan eens vrolijk en funky vertolkt in 1973, en eerder bedoeld om veel palmwijn bij te drinken in de nachtclub. Hartverscheurend is daarna de zangeres Christy Azuma met haar band Uppers International, in het sensuele afrobeatlied Din Ya Sugri.

Samensteller Miles Cleret trok tien jaar rond in Accra, Takoradi, Cape Coast en Kumasi en klopte aan bij oud-muzikanten, dj’s en verzamelaars. Hij weekte nooit meer gehoorde b-kantjes los en zeldzame singles die bij elkaar een prachtig beeld geven van de zinderende Ghanese platenindustrie in de jaren zeventig. Het smaakvol vormgegeven boekwerk, met veel oude hoesjes en leuke bio’s van alle muzikanten maakt van Ghana Special een Afrikaans feestje waar je gezien wilt worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden