Schadeclaim om druipverf schilderijen Van Hemert

Met een kort geding probeert kunstenaar Van Hemert 4 ton los te krijgen van verffabrikant Schmincke, een voorschot op een schadeloosstelling. De verf druipt van zijn werken af.

Frank van Hemert voor twee van zijn schilderijen met druipsporen. Beeld Een Vandaag, AVROTROS

Hij had zijn schilderijen liever ergens anders gezien, maar gisteren moest schilder Frank van Hemert drie van zijn werken naar de rechtbank van Alkmaar brengen. Op de doeken is te zien hoe een de vleeskleurige verf, 'Fleischfarbe' van het merk Schmincke, uitgelopen is. De schilder is al bijna vijftien jaar aan het procederen om een schadevergoeding van de fabrikant te krijgen.

Omdat de Fleischfarbe in de jaren negentig zijn lievelingskleur was, ging de schilder er vaak mee aan de slag. 'Deze verf is 23 jaar oud en loopt nog steeds', zegt Van Hemert. In zijn atelier staan nog 26 'druipende' werken, die hij niet meer verkocht krijgt.

Open wonden

Op het doek Zeven is de rode onderlaag door het druipen zichtbaar geworden, waardoor het lijkt alsof er open wonden gapen op het schilderij. Van Hemert ontdekte het verschijnsel pas in 2000, toen hij een huilende klant aan de telefoon kreeg. De fabrikant was vijf jaar eerder al gestopt met het produceren van de verf.

In februari van dit jaar krijgt van Hemert gelijk in hoger beroep, maar Schmincke is nog steeds niet met geld over de brug gekomen. De kunstenaar spande daarom een kortgeding aan voor een voorschot van 4 ton op de schadevergoeding, die volgens de advocaat van Van Hemert kan oplopen tot meer dan 1,5 miljoen euro. 'Zij willen altijd de boot afhouden', zegt Van Hemert. 'Dit is nu al zo lang aan de gang. Ik wil dat er iets van een beslissing komt. Ik wil mijn leven weer oppikken.'

De kunstenaar vindt dat hij door het voorval ernstige reputatieschade geleden heeft. Particuliere verzamelaars die een 'huilend' schilderij hebben gekocht vragen hun geld terug. In een uitzending van het tv-programma EenVandaag noemde Geurt Imanse, de conservator van het Stedelijk Museum Amsterdam de situatie 'desastreus' voor de naam van de schilder. De schilderijen van Van Hemert liggen in het Stedelijk plat op de grond: de enige manier om het druipen te voorkomen.

Artistieke flow

De juridische strijd heeft aan hem gevreten, zegt de schilder. Ook zijn artistieke flow heeft er zwaar onder geleden. 'Je hebt een bepaald soort rust nodig om te kunnen schilderen. Door de jarenlange strijd heb ik minder werken gemaakt. Ik zit nu financieel totaal aan de grond.'

Volgens de verffabrikant heeft Van Hemert de verf verkeerd aangebracht. Van Hemert zou veel te dikke lagen hebben gesmeerd, waardoor er altijd een risico is op druipen. De schilder wijst in de rechtszaal een kleiner doek aan waarop een laag Fleischfarbe ligt van 'nog geen millimeter dik'. Ook op dat werk is de verf uitgelopen.

Een ander argument van de verffabrikant is dat de rapporten van experts op verschillende plaatsen niet genoeg onderbouwd zijn. Zo is het heel moeilijk om een bedrag te plakken op de geleden reputatieschade. Ook het 'causaal verband' tussen de slepende rechtszaak en het gebrek aan artistieke flow van Van Hemert ziet de advocaat van Schmincke nergens aangetoond.

Uitspraak van de rechtbank volgt op 8 december.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden