Satire De Millenialwatcher

Schaamteloos en trots poseren met wijn uit pak of een bakkie oploskoffie is voor de millennial heel normaal

De millennialwatcher signaleert millennialtrends.

Selfies maken doen millenials zeer frequent. Beeld AFP

Millennials laten massaal zien hoe arm ze wel niet zijn. Met dit ‘armoedepronken’, een term die de millennialwatcher voorbij zag komen op Twitter, nemen ze een voorbeeld aan oudere mensen die gretig herinneringen ophalen aan hun schrale studententijd. Millennials posten in groten getale foto’s op Instagram van zichzelf op de bank, op kantoor of in de bouwkeet met oploskoffie: ‘Mij hoor je niet klagen. #nescafe #nietironischbedoeld #nospon’

De trend is volgens de millennialwatcher een reactie op het verwende beeld dat veel babyboomers van millennials hebben. Zo zegt de 59-jarige Sonja Schwarzkopf: ‘In onze tijd woonden we gewoon een paar jaar op straat voordat we konden huren, dat was toen heel normaal. We aten koude soep, rechtstreeks uit blik. Avocado’s, daar hadden wij nog nooit van gehoord.’

Millennials poseren ook met wijn uit pak, halfzware shag, plakjes leverworst en blikken Atlas. ‘Ik ben gestopt met coke en snuif nu speed’, aldus Theo de Groot, die naast zijn studie twee baantjes heeft. ‘Zeik ik daarover? Nee. Sterker nog, ik vind het heerlijk! En later, als ik vijftiger ben, vormt deze onvergetelijke tijd de inspiratie voor tweetjes waarmee ik commentaar lever op een nieuwe generatie armoedzaaiers die zich niet zo moet aanstellen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.