De gidsDe boekenluisteraar

Schaalvergroting heeft ook zo haar voordelen

Hugo Blom leidt u door de wereld van het luisterboek. 

null Beeld null

Het bericht leek een beetje op dat van de overname van Marktplaats, of van Hyves, van Werkspot, van Ilse. Kortom, het leek op de overname van een onlinedienst die ooit geboren was uit een goed idee, maar op zeker moment kon er óf zwaar gecasht worden, óf zou het goede idee zonder financiële injectie een voortijdig einde beleven. Op de Frankfurter Buchmesse maakten het Centraal Boekhuis – dat overigens tegenwoordig als CB door het leven gaat – en Luisterhuis bekend dat eerstgenoemde laatstgenoemde zou inlijven. De digitale distributeur Luisterhuis kwam voort uit de eerste Nederlandse luisterboekensite Luisterrijk en levert duizenden Nederlandse en Vlaamse titels aan platforms als Storytel, Luisterbieb, Spotify, Apple Music en Deezer. Bedragen werden niet genoemd, het ging vooral over de voordelen van integratie van platforms, tijdwinst en gemak (voor uitgevers en boekhandel). CB heet trouwens zo omdat het zich al enige tijd niet langer exclusief met opslag en distributie van boeken bezighoudt, maar met allerhande logistieke diensten op het gebied van media én healthcare. Pardon my English, maar dat staat op de website, waar onder het logo trouwens ook de slogan ‘ahead with smart logistics’ prijkt. Die zal ik niet recenseren, maar daar win je denk ik geen prijzen mee. De overname wijst erop dat ook in de onschuldige luisterboekenwereld schaalvergroting aan de orde van de dag is in de strijd om onze aandacht en euro’s.

Dat is ook goed nieuws, want daarmee zal de productie van audioboeken opgevoerd worden, hoeven we steeds minder lang of helemaal niet meer te wachten op luisterversies van nieuw verschenen titels die voortaan in één klap op papier, als e-book, als luisterversie, dramaserie en film zullen verschijnen. Oké, ik draaf een beetje door, maar er zit denk ik een kern van waarheid in.

Het kán niet met de overname te maken hebben – die gaat pas op 1 januari in – maar op Luisterrijk zag ik ook dat een aantal boeken waarvan ik een tijdje geleden nog moest melden dat ze niet beschikbaar waren, dat nu wel zijn. Bijvoorbeeld In Europa deel 1 én 2 van Geert Mak, alles bij elkaar goed voor 33 uur Europese geschiedenis, voorgelezen door Chris Kijne, wiens stem bekend is van radio (Met het oog op morgen) en tv (Tegenlicht). Een en al journalistieke betrouwbaarheid, met altijd een lichte, onderzoekende ondertoon, wat gezien de omvang van dit werk een prettige bijkomstigheid is.

Librisprijswinnaar De goede zoon was ten tijde van de uitreiking in mei nog een papieren tijger, maar nu is er geluid. De roman, die zich afspeelt in de nabije toekomst en de luisteraar een wereld voorstelt waarin de mens niets meer hoeft te doen – er is een basisinkomen en robots nemen het werk voor hun rekening – zou zwaar op de hand kunnen klinken, maar zowel de toon van het verhaal als de voorleeskunsten van Frank Rigter houden alles meer dan verteerbaar. Wat de robots niet doen, is boeken schrijven, want dat doen de mensen nog steeds. Alle mensen schrijven boeken. Mooi, maar lezen ze ook voor?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden