Review

Scepsis lastig te negeren in matige uitvoering Beethovens Fidelio

Dirigent Darlington liep niet over van theatrale flair en overrompelde alleen met het kwartet 'Mir ist so wunderbar'. Het was de eerste keer dat het Orkest van de Achttiende Eeuw Beethovens enige opera speelde.

Beethoven.

Frans Brüggen, de in 2014 overleden oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw, heeft zijn vingers nooit willen branden aan Fidelio. Dat is begrijpelijk: in Beethovens enige opera steekt het ongemak diep. De componist die grossierde in hopeloze liefdes, bezingt de lof van huwelijkstrouw. En dan is er nog humor, niet Beethovens sterkste kant.

Toch wilde het Orkest van de Achttiende Eeuw een poging wagen. Het haalde de Britse dirigent Jonathan Darlington naar Nederland voor een serie optredens die deze week zijn bekroning vindt in het Amsterdamse Theater Carré. Bij de Rotterdamse aftrap in De Doelen viel Brüggens Fidelio-scepsis helaas lastig te negeren.

Beethoven: Fidelio

Klassiek
Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Jonathan Darlington
27/1, Rotterdam, de Doelen. Herh. 31/1 en 1/2, Theater Carré, Amsterdam.
Bekijk hier de volledige speellijst.

Hét medicijn voor twijfelachtige opera's, vlammende muziek, werd zelden gevonden. De wazige akoestiek van een half gevulde zaal werkte niet mee. Maar vooral liep dirigent Darlington, chef van de opera in Vancouver, niet over van theatrale flair. Hij overrompelde met welgeteld één scène: het kwartet Mir ist so wunderbar.

Regisseur Jeroen Lopez Cardozo plaatst de aangeklede concertuitvoering tussen twee duikplanktrappen als wachttorens. Aria's en gesproken dialogen kreeg hij er niet mee aan het vonken. De enige die zijn personage oplaadde met karakter, was bariton Wiebe-Pier Cnossen, als de gevangenisdirecteur Don Pizarro. Zijn slachtoffer, de politieke delinquent Florestan, paarde potentie aan sulligheid. Met zijn klaroenstem scharrelde tenor Arnold Bezuyen rond in de regenjas van een verzekeringsman. Het Rotterdam Symphony Chorus vormde een baken van welluidendheid. Met vijftig kelen zongen ze elke reserve weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden