Theater Jan Versweyveld

Scenograaf Jan Versweyveld ontwerpt prestigieuze expositie in Metropolitan Museum of Art in New York

Vaste vormgever Ivo van Hove gevraagd voor kostuumtentoonstelling. 

De broadwayproductie The Crucible. Beeld Foto Jan Versweyveld

Scenograaf Jan Versweyveld (60), hoofd vormgeving van Internationaal Theater Amsterdam en vaste scenograaf van regisseur Ivo van Hove, ontwerpt in 2019 de jaarlijkse kostuumexpositie van The Metropolitan Museum of Art in New York.

Het thema dit jaar is ‘Camp: Notes on Fashion’, maakte het museum donderdag bekend. Dat thema is geïnspireerd op Susan Sontags essay Notes on Camp uit 1964. De feestelijke opening in mei, beter bekend als The Met Gala en bezocht door talloze Amerikaanse prominenten, wordt dit jaar gepresenteerd door Lady Gaga en Harry Styles.

Op de expositie worden van mei tot september 2019 op een oppervlakte van 1.300 vierkante meter circa 175 objecten getoond, waaronder kleding, sculpturen, schilderijen en tekeningen, van de 17de eeuw tot nu. Versweyveld gaat die expositie vormgeven.

Geen tijd

Bij het eerste telefoontje van curator Andrew Bolton van The Met was hij sceptisch, zegt Jan Versweyveld. ‘Ik dacht: ik heb geen tijd! Maar toen een beetje begon te dagen wat het inhield, besefte ik dat het een enorme eer is. Deze exposities van The Met trekken 800 duizend mensen. Dat zijn onwaarschijnlijke aantallen.’

Versweyveld staat bekend om zijn sobere, dienende, esthetische decors. Hij ontwierp de scenografie bij vrijwel alle voorstellingen van Van Hove, inclusief diens recente internationale successen, zoals Lazarus (met David Bowie) en de Broadwayproducties

A View from the Bridge, The Crucible en Network. Bij de keuze voor Versweyveld, die niet eerder exposities ontwierp, speelde de bemiddeling van Anna Wintour een doorslaggevende rol, vertelt hij. Wintour, hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue en een van de belangrijkste figuren in de modewereld, is theaterliefhebber en heeft alle producties van het duo Van Hove en Versweyveld in New York gezien.

Curator Bolton was enthousiast over de openheid en ruimte in zijn ontwerpen, zegt Versweyveld, een esthetiek die goed zou contrasteren met de bonte en vaak buitenissige voorwerpen die straks worden getoond. ‘Al die objecten schreeuwen om aandacht’, zegt hij.

Versweyveld had eerst niet veel op met camp, al is hij wel liefhebber van ‘haute couture’. Maar toen hij zich verdiepte in Sontags essay, groeide het respect. ‘Zij schrijft geestig en scherpzinnig over camp — in wezen een combinatie van hoge kunst en popart.’

Overal

In de expositie zal de toeschouwer een speelse route afleggen van het Versailles van Louis XIV, via de ‘pop camp’ van de jaren zestig, zeventig en tachtig tot de hedendaagse tegencultuur, ‘in een fluïde systeem van gangen en kamers’, aldus Versweyveld. Centraal staat ‘The Dollhouse’, een huis met ramen, deuren en gangen, waar eigentijdse mode wordt getoond. ‘Onze maatschappij is volledig van camp doordrongen’, zegt Versweyveld. ‘Inmiddels zie ik het overal om me heen.’

Jan Versweyveld. Beeld Getty Images
Scènografie voor Song from far away van Jan Versweyveld. Beeld Foto Jan Versweyveld
Scènografie voor A view from the bridge van Jan Versweyveld. Beeld Foto Jan Versweyveld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.