SBS stapt uit miljoenendans

De NOS, Talpa bv van John de Mol, RTL, Versatel en Chellomedia hebben geboden op de voetbalrechten van de eredivisie vanaf augustus 2005....

SBS maakte woensdag bekend niet mee te bieden. Volgens de zender is het uitzenden van deze wedstrijden commercieel niet haalbaar. 'De bedragen die geboden moeten worden, kunnen onmogelijk worden terugverdiend', aldus een woordvoerder.

De rechten van de eredivisie zijn opgedeeld in zes pakketten. Het belangrijkste pakket bestaat uit de samenvattingen, die nu nog in handen zijn van de NOS. In de tender staat onder meer dat in het zondagavondprogramma voetbal centraal moet staan, met samenvattingen van gemiddeld tien minuten. Verder wordt er reclametijd geëist, ter waarde van twee miljoen euro per seizoen.

De NOS heeft op verscheidene pakketten geboden, waaronder het samenvattingen-pakket. Maar de omroep heeft wel voorwaarden daaraan verbonden en eist strikte journalistieke en commerciële onafhankelijkheid. Voorzitter Harm Bruins Slot van de Publieke Omroep: 'Wat wij willen kopen zijn uitzendrechten. Wij geven aan de ECV geen zendtijd cadeau met nog eens reclamegeld toe.'

Kanshebber en concurrent John de Mol, die de wedstrijden te pakken wil krijgen om zijn nieuwe zender in de markt te zetten, heeft in elk geval op de samenvattingen geboden. Zijn bod zou fors zijn, omdat hij de voetbal beschouwt als marketinginstrument.

RTL Nederland heeft een bod gedaan op verscheidene pakketten, maar wil niet zeggen om welke het gaat. Volgens geruchten zou het om de tweede rechten van de samenvattingen en de live rechten van de vrijdagduels gaan.

Telecombedrijf Versatel heeft een bod gedaan op de live rechten via betaaltelevisie, die nu in handen zijn van Canal+. Versatel wil de wedstrijden in de toekomst via een breedbandverbinding aanbieden. Opvallend: Versatel maakte woensdag ook bekend dat het bedrijf tot 2008 sponsor wordt van de KNVB. Bovendien blijkt een band met John de Mol: de miljardair bezit meer dan 25 procent van de aandelen van Versatel, en breidde zijn belangen in het bedrijf de laatste tijd sterk uit.

Ook Chellomedia deed met Canal+ een bod op de live rechten via betaaltelevisie. Chellomedia wil de voetbalbeelden doorverkopen aan andere partijen, zoals kabelbedrijven UPC, Essent en Casema. De Eredivisie CV maakt op 22 december bekend wie de rechten in handen krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden