'SBS-deal met Sanoma levert Talpa ongebruikelijk veel op'

Het lijkt erop dat Sanoma ten tijde van de overname van SBS Nederland zo enthousiast was dat het met John de Mols Talpa in zee kon, dat het geen oog had voor de harde zakelijke afspraken die nog gemaakt moesten worden. Dat blijkt uit een zakelijk document dat in handen is van de Volkskrant.

Beeld ANP

In de Content Agreement tussen SBS Broadcasting B.V. en Talpa staan afspraken over programma's, formats, beloningen en bijkomende rechten. Zo is bedongen dat wanneer SBS een programma van Talpa bestelt, het behalve de verkoopprijs (productiekosten plus beloningen) ook nog een format fee van 6 procent aan Talpa betaalt. Als het programma een succes blijkt te zijn, wordt dat percentage verhoogd naar 10 procent.

Patty Geneste, eigenaar van het formatdistributiebedrijf Absolutely Independent en expert op het gebied van formatverkoop, noemt dit 'heel erg veel'. 'Bij de meeste producenten in Nederland wordt de format fee juist wegonderhandeld, want ze moeten al blij zijn dat ze dat programma zelf mogen produceren. Meestal begin je bij een nieuw format op 5 procent of lager, als je überhaupt al een fee onderhandeld weet te krijgen.'

'Zeer ongebruikelijk'
De verhoging van 6 naar 10 procent is volgens Geneste 'zeer ongebruikelijk'. 'De salesprice zegt eigenlijk dat het om een brutobedrag gaat waar de fee over wordt berekend. Ook dat is ongebruikelijk. Normaal gesproken wordt de fee over het netto bedrag berekend.'

In het geval dat een televisieprogramma - door Talpa geproduceerd en voor het eerst te zien op een van de zenders van SBS - internationaal verkocht wordt, krijgt Talpa 87,5 procent van de format fees en SBS 12,5 procent. 'Zeer weinig' noemt Geneste die 12,5 procent. 'Normaal gesproken is die verdeling fiftyfifty.' Daarbij moet worden aangetekend dat de huidige verhouding is gebaseerd op een zogenaamde deficit funding van Talpa. Dat betekent dat wanneer SBS niet genoeg geld heeft om een programma te produceren, Talpa de overschrijdende kosten voor zijn rekening neemt. In het contract is echter geen aanwijzing dat wanneer er geen sprake is van deficit funding de verhouding 12,5-87,5 verandert.

Gretig
Hoewel Sanoma met 67 procent van de aandelen de dikste vinger in de SBS-pap zou moeten hebben, heeft het bedrijf van John de Mol inhoudelijk de touwtjes stevig in handen. Afgesproken is dat De Mol het recht heeft om de eerste twee jaar de programmadirecteur van de zenders aan te wijzen. Het mag geen verrassing zijn dat De Mol in november 2011 koos voor Remko van Westerloo, die eerder al bij RTL en Talpa intensief samenwerkten. Ook de inmiddels gewezen televisiebaas Georgette Schlick kwam bij Talpa vandaan.

'We zijn er heel gretig ingestapt toen de kans zich aandiende', zei Dick Molman, CEO van Sanoma, destijds over de mogelijkheid een televisiezender te kopen. Maar van de televisiemarkt wist het mediabedrijf maar weinig af. 'Wij zijn heel goed in een aantal dingen, maar hebben geen specifieke televisiekennis.' Nu blijkt dat Sanoma inderdaad te gretig is geweest. Of, zoals een betrokkene zegt: 'Sanoma is erin getrapt'.

Constructieve samenwerking
Sanoma laat bij monde van woordvoerder Robin Janszen in een schriftelijke reactie weten: 'Wij hechten eraan te benadrukken dat Sanoma en Talpa een constructieve samenwerking hebben. Verder is Hans Edin per direct aangesteld als interim CEO van SBS Broadcasting. Kortom, we zetten de noodzakelijke stappen om SBS weer verder op koers te brengen. Met betrekking tot speculatie over de genoemde content agreement tussen SBS Broadcasting en Talpa: de betrokken partijen hebben hierover met elkaar afgesproken deze vertrouwelijk te houden, omdat dit hen aangaat. Wij houden ons aan deze afspraak.'

Namens Talpa reageert Thomas Notermans: 'Wij willen niet reageren op een vertrouwelijk document dat in handen van de krant is gekomen.'

Meer over 'de neergang van SBS' in het artikel Wegkijkers, vandaag te lezen in de Volkskrant

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden