Shabaka Hutchings met The Comet is Coming.

InterviewShabaka Hutchings

Saxofonist Shabaka Hutchings is de leider van drie jazzbands: ‘Ik ben een veelvraat’

Shabaka Hutchings met The Comet is Coming. Beeld Getty

De Londense tenorsaxofonist Shabaka Hutchings moet de drukstbezette muzikant van Europa zijn. Hij is bandleider van maar liefst drie groepen muzikanten die allemaal in jazz gewortelde muziek maken, maar in sound behoorlijk van elkaar verschillen.

Zo had Hutchings (35) vorig jaar zijn tournee met de Sons of Kemet (ritmisch stuwende jazz met stevige Caribische invloeden) nog niet afgerond of er stond alweer een nieuw album met bijbehorende optredens van The Comet Is Coming op het programma. Dit door elektronica, dance en spacejazz getypeerde trio is inmiddels in de laatste fase van hun ‘rondje rond de wereld’, meldt Hutchings vanuit Mexico City.

‘Vanaf maart ga ik met mijn derde ensemble de boer op.’ Deze Ancestors, waarmee de saxofonist volgende maand een tweede album uitbrengt, leggen zich meer toe op Zuid-Afrikaanse jazz, die volgens Hutchings traditioneler klinkt dan zijn andere bands.

‘Met hen speel ik meer volgens het patroon thema, solo, thema, solo van een ander. Ik zal je zeggen dat dat een stuk minder inspannend is. Zo’n tournee van The Comet Is Coming is fysiek echt slopend.’

Dat komt, zo legt Hutchings uit die met The Comet Is Coming zaterdag optreedt in TivoliVredenburg in Utrecht, omdat het een hels karwei is boven het kabaal van de andere twee muzikanten uit te blijven komen.

‘Tijdens een concert van The Comet Is Coming staan synthesizers voortdurend te loeien. Om die te overstemmen te komen moet je voluit blazen. Niet even, maar het hele concert lang. Als je dat een jaar lang elke avond hebt gedaan, ben je fysiek echt aan het eind van je Latijn.’

Tijd voor een ander, minder inspannend geluid dus, dat hij vanaf volgende maand met de Ancestors zal brengen. Niet alleen om op adem te komen, maar ook omdat die afwisseling voor hem de kern van zijn muzikantschap is. ‘Van kinds af ben ik een soort veelvraat, die zich al snel verveelt. Ik leerde overdag op het conservatorium klassiek klarinet en speelde ’s avonds in Londense clubs zo goed mogelijk John Coltrane na.’

Hutchings leerde de kneepjes van de jazz van zijn mentor Courtney Pine en maakte jarenlang deel uit van Tomorrow’s Warriors, een wisselend gezelschap van Londens jazztalent.

‘Beide leerscholen waren cruciaal voor mij. Het is goed om iemand van een oudere generatie in je buurt te hebben tegen wie je opkijkt. Zo iemand was Courtney Pine voor mij. Die leerde me vooral doseren en niet te veel met krachten te smijten. Daarnaast had ik Tomorrow’s Warriors, een club generatiegenoten die een soort klasje vormde waaruit steeds weer andere bands ontstonden.’

Deze Tomorrow’s Warriors zijn cruciaal gebleken in het ontluiken van de Londense jazzscene, die nu met tubaspeler Theon Cross, saxofoniste Nubiya Garcia en toetsenist Joe Armon-Jones al enkele jaren schitterend in bloei staat.

Hutchings is een paar jaar ouder en fungeerde als hun mentor. Hij compileerde en produceerde twee jaar geleden het baanbrekende We Out Here!, waarop het beste Londense talent verzameld stond.

‘Wat ons verbindt is dat we jazz als genre allemaal ruim nemen. We zijn allemaal ook jong geweest en hebben gedanst op hiphop, reggae en drum-’n-bass. Die invloeden hoor je terug in onze muziek. Maar dat wil niet zeggen dat we vies zijn van een stevige jazzimprovisatie of typische jazzakkoordenwisselingen op de Fender Rhodes.’

Wat de Londense jazzscene, afkomstig uit Tomorrow’s Warriors, volgens Hutchings zo uniek maakt is behalve die muzikale veelzijdigheid ook het groepsgevoel onder de muzikanten, die inmiddels behoorlijk zijn doorgebroken. ‘Iedereen wil op elkaars platen meespelen. Iedereen helpt elkaar en als we elkaar ergens in een club tegenkomen is er meteen een enorme uitwisseling van ervaringen, alsof je op maandag na een weekendje feesten weer op school komt.’

Hutchings is er trots op dat hij aan het weer op de kaart zetten van Londense jazz zijn bijdrage heeft kunnen leveren. ‘Maar ik ben ouder en hoorde er ook weer niet echt bij. Ik was gewoon al wat verder in mijn ontwikkeling.’

Een ontwikkeling die nog lang niet is voltooid. Naast zijn drie bands heeft Hutchings al weer een plan voor nog een samenwerking. ‘Ik zou graag iets met een dj willen doen. De combinatie dj met sax is niet of heel slecht gedaan. Dat lijkt me een uitdaging. Niet een dj die een plaatje draait waar ik dan wat doorheen toeter. Maar een dj met een discotheek vol geluiden als tegenwicht of ter ondersteuning van mijn spel.’

Zo wordt Hutchings elke dag wel wakker met een nieuw ideetje. Maar voorlopig heeft hij zijn agenda tot ver volgend jaar volstaan met zijn drie bestaande ensembles. ‘Daar staat ook een paar keer Utrecht tussen. Ik ben daar al op allerlei festivals geweest, zoals Le Guess Who? en Transition. Altijd was het bijzonder. Dat wordt het nu weer met The Comet Is Coming. Nog even voluit stomen en stampen. Daarna is het weer tijd voor wat anders.’

The Comet Is Coming speelt zaterdag 8/2 op het Footprints Festival in TivoliVredenburg, Utrecht.

Avontuur
Footprints is een divers muziekfestival dat dit jaar voor de tweede keer wordt georganiseerd in het Utrechtse TivoliVredenburg. Jazz, dance en afrobeat, van Frankrijk tot Polen en Algerije tot India, treffen bands en artiesten elkaar op een festival waar het zoeken naar muzikaal avontuur centraal staat. Het zinderende, zwoele optreden van gitaarband Khruangbin was een hoogtepunt op de uitverkochte eerste editie. Naast The Comet Is Coming staan dit jaar onder meer Ibibio Sound Machine en The Mauskovic Dance Band op het affiche.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden