'Savile misbruikte duizend kinderen in BBC-studio's'

De in 2011 overleden Britse BBC-coryfee Jimmy Savile (84) heeft waarschijnlijk zo'n 1000 jongens en meisjes misbruikt, veel meer dan eerder werd aangenomen. Volgens een rapport in handen van The Observer vond het misbruik door Savile in de studio's en kleedkamers van de BBC plaats.

Jimmy Savile in 1967Beeld ANP

The Observer baseert zich op een onderzoek van een commissie onder leiding van Janet Smith, een voormalige rechter van het hof van beroep. Smith maakt haar bevindingen vermoedelijk volgende maand openbaar.

Savile ging in 1955, al voor zijn medialoopbaan, voor het eerst over de schreef en in 2009 voor het laatst. Hij maakte daarbij gebruik van zijn sterrenstatus om controle uit te oefenen over zijn slachtoffers. De excentrieke en flamboyante Savile was immens populair en geliefd.

Hij was jarenlang het gezicht van BBC-programma's als Top of the Pops en het kinderprogramma Jim'll Fix it. Een betrokkene laat in The Guardian weten: 'Het aantal is schokkend. (...). Het onderzoek dringt door tot de kern van de zaak: hoe kon Savile zo lang zijn gang gaan onder de neus van de BBC-leiding.'

De zaak kwam in oktober 2012 aan het rollen na een documentaire van de commerciële tv-zender ITV. Die veroorzaakte een mediastorm met pijnlijke vragen voor de BBC. Die had een programma met beschuldigingen aan het adres van de oud-ster niet uitgezonden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden