Sarkozy schiet Franse kranten te hulp

‘Gratis kranten zijn de dood voor de pers. Het is idioot te denken dat adverteerders ooit voor alle behoefte aan informatie zullen betalen’, hield de Franse president Sarkozy een gehoor van hoofdredacteuren en mediamagnaten donderdag voor in Parijs....

Ariejan Korteweg

Nicolas Sarkozy wil een plan om de hulpbehoevende Franse pers te redden. ‘Een democratie kan niet goed functioneren met een pers die voortdurend op het randje van een bankroet balanceert’, had de president gezegd om de opmerkelijke staatsbemoeienis met de media te verklaren. De staat draagt nu al jaarlijks een miljard euro bij aan de bedrijfstak.

Werkgroepen moeten de situatie inventariseren en binnen twee maanden met oplossingen komen. Ze bestrijken vier gebieden: distributie en verspreiding, internet, het ambacht van journalist, media en maatschappij.

Een van de oorzaken van de problemen is dat de kranten bij gelegenheid worden gegijzeld door een kleine groep goed georganiseerde arbeiders in de sectoren druk en distributie, die bij de minste poging iets aan hun arbeidsomstandigheden te doen het werk plat leggen. Noodoproepen van dagbladdirecteuren aan dit zogeheten Syndicat du Livre veranderen daar niets aan. Sarkozy hield zijn gehoor voor dat het al te gemakkelijk is met een beschuldigende vinger naar de bonden te wijzen. Hij riep de mediaondernemers op hun eigen werkwijze op de korrel te nemen.

De grootste kranten van Frankrijk zijn regionaal. Ouest France is de grootste met bijna 800 duizend exemplaren. Het grootste landelijke dagblad, Le Figaro, zou met een oplage van 327 duizend in Nederland op de derde plaats komen.

De totale oplage is in tien jaar met 900 duizend exemplaren afgenomen, en bedraagt nu nog geen acht miljoen exemplaren. Wel is de oplage van de meeste kranten over 2007 licht gestegen. Ook dat effect wordt aan Sarkozy toegeschreven – sinds zijn aantreden is de opwinding in Frankrijk aanmerkelijk toegenomen.

Laurent Joffrin, hoofdredacteur van Libération, deed een oproep om ook het publiek te laten deelnemen aan de werkgroepen. ‘Als het niet goed gaat met de kranten, komt dat ook doordat de journalisten het vertrouwen van het publiek hebben verspeeld’, schreef hij.

Eerder dit jaar maakte Sarkozy al bekend dat de publieke omroepen geleidelijk reclamevrij zullen worden. Hun budget wordt dan deels betaald uit de opbrengst van mobiele telefonie, deels door de reclame-inkomsten van commerciële zenders.

Een van de voorstellen van Sarkozy betreft het opheffen van de ‘twee op drie’-regel. Tot op heden is het verboden dat een bedrijf zowel radio, televisie als krant bezit. Sarkozy staat op vriendschappelijke voet met een aantal mediaondernemers. Die kunnen baat hebben bij zo’n versoepeling van de regels.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden