Sander is schaamteloos, Coen is burgerlijk

Hun populariteit is mede te danken aan hun uiteen-lopende karakters. Ze bereiken een breed publiek.

Beeld ANP Kippa

Ze ontmoetten elkaar voor het eerst in 2004 op het parkeerterrein van het mediapark in Hilversum. De jonge dj Coen Swijnenberg zat in zijn auto toen hij werd voorgesteld aan tv-presentator Sander Lantinga. Hij had net zijn goudkleurige VW ingeruild voor een gele Renault. Sander complimenteerde hem met de kleur.

Pas door het radioprogramma Lantinga & Swijnenberg leerden ze elkaar dat jaar echt kennen. Iedere vrijdagavond tussen zes en acht zaten ze samen in de studio. 'Ik, de tikkie nette radiomaker, met de chaoot Sander. De combi bleek wonder boven wonder te werken', schreef Swijnenberg (34) dinsdag op zijn Facebookpagina.

Florent Luyckx was destijds zendermanager van 3FM. Coen en Sander hadden ieder hun eigen avondprogramma, maar Luyckx besloot de twee op vrijdagavond bij elkaar te zetten. Zo kon Sander zorgen dat Coen wat losser werd, en de introverte Coen leerde Sander hoe die een radioprogramma moest structureren.

Sander Lantinga (38) is de meest schaamteloze van de twee, hij probeert alles uit. Een tijdlang ging hij nog elk weekend op stap om televisieprogramma's te maken. In een interview met de Volkskrant vertelde hij altijd en overal de grappigste en de leukste te willen zijn. Coen is burgerlijker, die relativeert meer. De twee bereikten dankzij hun uiteenlopende karakters een breed publiek. Vanaf 2006 gingen ze primetime, naar de middag tussen vier en zeven. De Coen & Sander Show zou er negen jaar blijven.

Coen en Sanderfest

Hoe populair het duo was, bleek toen in november 2013 'Das Coen und Sanderfest' voor het eerst in een uitverkochte Heineken Music Hall werd gehouden. Het verjaardagsfeest van de show, geïnspireerd op de Oktoberfesten in Beieren, werd de jaren ervoor nog in een kleine feestzaal gehouden.

De twee stonden al langer in de belangstelling van concurrerende radiostations. Tot een transfer kwam het nooit. De commerciële zenders worden geleid door formats en de marketingafdelingen. Bij de publieke omroep hebben dj's meer vrijheid om een programma te maken dat ze zelf ook leuk vinden. Om die reden bleef Giel Beelen bij 3FM, waar hij tijdens zijn ochtendprogramma nieuwe artiesten kan introduceren.

Nu zijn Lantinga en Swijnenberg dan toch overgestapt naar een commercieel station. Hun nieuwe jaarsalaris al geschat op 2 miljoen euro per persoon. Insiders beweren dat het overdreven is. Ze krijgen in elk geval meer dan bij 3FM, waar ze ieder zo'n 200 duizend euro per jaar verdienen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden