Nieuws RTL en De Persgroep

Samenwerking tussen RTL en De Persgroep: ‘Bedrijven versterken elkaar’

De mediabedrijven RTL Nederland en De Persgroep, uitgever van onder andere het AD en de Volkskrant, gaan samenwerken. Donderdag ondertekenden ze een overeenkomst voor drie jaar.

‘In de praktijk zal ons publiek vooral veranderingen zien op de site van het AD’, zegt Willem-Albert Bol, creative director van De Persgroep Nederland. ‘Een voorbeeld: bij stukken van het AD over darts komen filmpjes met hoogtepunten uit partijen. RTL heeft namelijk de tv-rechten van darts. Bij economische verhalen van het AD kan een filmpje van RTL Z. Ook als het gaat om publicaties over wonen gaan we samenwerken.'

Voor de Volkskrant en Trouw zijn dat soort plannen er nog niet. ‘Op dit moment is daar geen sprake van’, zegt Bol.

Het AD zet al langer in op online video’s; dat is een groeimarkt. ‘Nieuwe content maken is heel duur. Dus pakken we het slimmer aan: we gaan bestaande filmpjes – van RTL dus – beter distribueren en verspreiden.’

Google en Facebook

RTL Nederland kondigde vorige week ook al een samenwerking aan met Qmusic, het radiomerk van De Persgroep. ‘Samenwerking tussen sterke lokale merken is de toekomst’, liet RTL-topman Sven Sauvé donderdag weten. Hij zei eerder dat dit soort allianties belangrijk zijn in de strijd tegen internationale giganten als Google en Facebook.

Fons van Westerloo, commissaris bij De Persgroep Nederland, noemt de samenwerking logisch en verstandig. ‘Deze bedrijven versterken elkaar’, zegt de vroegere baas van RTL en SBS. ‘De Persgroep heeft nog geen tv-zender in Nederland, RTL heeft geen radiozender. Samen staan ze ook sterker in onderhandelingen met mediabureaus en adverteerders.’

De bedrijven bundelen ook de krachten bij het verkopen van advertenties en het maken van commerciële producties, zogeheten branded content.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.