Review

Saloon overstijgt nauwelijks clichés van doorsnee-wildwestattractie

In de wildwestshow van Cirque Éloize, het jongere broertje van Cirque du Soleil, is het lang wachten op een 'wow-moment'. Er is in elk geval weinig creatiefs of verfrissends met het westernthema gedaan.

Saloon, door Cirque Éloize. Beeld Jim Mneymneh

Het Canadese circusgezelschap Cirque Éloize uit Montreal kan worden gezien als het jongere broertje van het wereldberoemde Cirque du Soleil. Verwacht bij Cirque Éloize geen acts met dieren in een piste, bij dit gezelschap uit de 'nouveau cirque'-traditie staat de theatrale aanpak centraal. De nadruk ligt op acrobatiek en muziek.

Saloon (circus)
Door: Cirque Éloize
Regie: Emmanuel Guillaume.
27/5, Koninklijk Circus, Brussel. Te zien in Theater Carré, Amsterdam, van 5 t/m 13/7.

Hun nieuwe voorstelling is ondergedompeld in country-and-western-sferen, en dat pakt ongelukkig uit. Er is in elk geval weinig creatiefs of verfrissends met het westernthema gedaan. Het draait allemaal om een saloon, gevormd door een simpele houten stellage. Hier duiken de bekende arche-typen uit het Wilde Westen op: stoere cowboys, langharige muzikanten en wulpse dames met volle boezems. Er wordt stevig gezopen, waardoor al snel de pleuris uitbreekt en de mannen met elkaar op de vuist gaan en uiteindelijk hun pistolen trekken voor een duel op leven en dood.

Het is een van clichés vergeven setting, die qua beelden en gebeurtenissen nauwelijks uitstijgt boven een doorsnee-wildwesttattractie in een regionaal pretpark. Ook de muziek, deels live gebracht, deels vanaf een band, bestaat uit standaardrepertoire, van een cover van Patsy Clines Crazy tot een linedance op countryhit Cotton-Eyed Joe.

Gelukkig zijn daar altijd nog de acrobaten, die rondslingeren aan een grote kroonluchter, een brandende dynamietstaaf over en weer gooien en een achtervolging op het dak van een stoomtrein inventief uitbeelden.

Saloon door Cirque Éloize. Beeld Jim Mneymneh

Er zitten knappe nummers tussen, waarbij vooral cowboymeisje Shena Tschofen opvalt. Zij flitst in alle mogelijke houdingen over het toneel in een 'cyr wheel' (een grote hoepel waar de acrobaat volledig in past) en heeft een lassonummer waarbij de ronddraaiende touwen op wonderlijke wijze in de lucht worden gehouden.

Toch is het lang wachten op een 'wow-moment'. Zo'n nummer komt gelukkig toch nog aan het einde bij de 'teeterboard act', waarbij twee mannen op een grote wip plaatsnemen om elkaar om beurten de lucht in te torpederen.

Mooi om te zien hoe uiterste concentratie en wederzijds vertrouwen leiden tot geslaagde acrobatiek. Hier ga je even rechtop in je stoel zitten. Toch kunnen deze door de lucht vliegende cowboys de indruk niet wegnemen dat Cirque Éloize weleens originelere shows heeft afgeleverd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden