'Salaris vijf werknemers NOS boven de norm'
Het salaris van vijf NOS-personeelsleden ligt boven de norm voor bestuurders en managers in de publieke sector: 179 duizend euro. Dat zei algemeen directeur Jan de Jong van de NOS vanmiddag tijdens een persbijeenkomst. Het gaat om twee directieleden, twee hoofdredacteuren en een presentator.
De Jong beklemtoonde dat zijn omroep zich houdt aan wettelijke afspraken om te hoge topinkomens in zeven jaar af te bouwen tot een ministerssalaris. 'Daarom is het salaris van de directie het afgelopen jaar niet verhoogd.'
In een ontwerpwetsvoorstel van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken staat dat in de (semi)publieke sector voortaan alleen nog collectieve uitzonderingen mogelijk zijn voor medisch specialisten en luchtverkeersleiders. Dat kan leiden tot problemen voor enkele programmamakers bij de publieke omroep, onder wie Matthijs van Nieuwkerk en Antoinette Hertsenberg. Zij behoren tot een selecte groep die op grond van populariteit meer mag verdienen.
Meer vreemde constructies
NOS-directeur De Jong verwacht dat publieke omroepen nog vaker dan nu zullen zoeken naar manieren om de topsalarisnorm te ontwijken. Een presentator kan bijvoorbeeld worden ingehuurd door een externe producent die een deel van zijn honorarium onderbrengt in schimmige kostenposten. 'Hoe verder je de wet aanscherpt, hoe meer vreemde constructies er zullen komen. Ik heb liever dat het transparant is bij de publieke omroep, je moet je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal.'
De NOS werkt volgens hem niet met dergelijke constructies. 'Iedereen valt hier onder de CAO, dat gold zelfs voor Mart Smeets en de inmiddels vertrokken Jack van Gelder. Maar ik heb makkelijk praten, want wij maken geen personalityshows. Daarin gaat het veel meer om de hoofdrolspeler, en die kun je zo kwijt zijn omdat commerciële omroepen veel meer betalen.'
'Volgens mij verdient Wilfred Genee bij RTL een half miljoen euro per jaar met zijn programma's, en hij mag ongebreideld schnabbelen en commerciële activiteiten ontplooien. Als de NOS eens een keer buiten de deur kijkt voor een presentator, merken we dat er wordt gelachen om wat wij betalen. Dat geeft niet, zo is het speelveld gewoon.'
Bereik
De Jong heeft laten onderzoeken hoeveel mensen zijn omroep bereikt met filmpjes en nieuws- en sportberichten. 'Wekelijks wordt 94 procent van de Nederlandse volwassenen geconfronteerd met minstens een uiting van ons. Vooral via de televisie, maar ook via de radio, internet, Teletekst, apps en sociale media. Van de Facebookgebruikers komt 25 procent wekelijks in aanraking met de NOS.'
Dat jongeren wekelijks minstens één bericht zien, betekent niet dat ze structureel gebruikmaken van de NOS of de publieke omroep. De gemiddelde kijker van het Acht Uur Journaal is 56 jaar oud, de gemiddelde luisteraar van NPO Radio 1 is zelfs 60 à 61 jaar. Wereldwijd worstelen bedrijven hiermee, aldus de algemeen directeur. 'Het is voor vrijwel iedereen een groot probleem om jongeren structureel te bereiken. Daarom is onze al jaren geleden ingezette multimediale strategie zo belangrijk. Als we die niet hadden zou het nog veel erger zijn.'