Salam is een geweldige, unieke, luidruchtige, soms finaal uit de bocht vliegende en ten slotte originele voorstelling

Theater - Salam

Salam is een voortdenderende trein waarin af en toe gelukkig ruimte is voor een paar bezonken speelscènes. Jack Wouterse is een mooi twijfelende en ook wijze Abraham en er is schitterende zang.

Salam, met onder anderen Jack Wouterse Foto Andreas J. Etter

In Groningen is iets bijzonders aan de hand, althans in het theater. Het Noord Nederlands Toneel werkt sinds twee jaar nauw samen met dansgroep Club Guy & Roni. Sterker nog: choreograaf Guy Weizman is intussen ook artistiek leider van het toneelgezelschap. Dat leidde vorig jaar tot de voorstelling Carrousel, waarin dans, muziek en theater samenvloeiden in enerverend totaaltheater over mensen in de knel. Carrousel was letterlijk en figuurlijk een uitputtingsslag, gebaseerd op de film They Shoot Horses, Don't They? over dansmarathons in Amerika waarmee arme sloebers wat poogden bij te verdienen.

In die lijn past de nieuwe NNT-productie Salam - ook hier in samenwerking met Club Guy & Roni en ASKO/Schönberg. Met acteurs, dansers en muzikanten die niet schromen elkaars terrein te betreden. Uitgangspunt: het verhaal van aartsvader Abraham en zijn twee zonen Izaäk en Ismaël. Bedoeling: begrip kweken voor de verschillen tussen de westerse en Arabische wereld, in de hoop die te overbruggen. Resultaat: een geweldige, unieke, luidruchtige, soms finaal uit de bocht vliegende en ten slotte originele voorstelling, waarin aloude Bijbelse personages fris tot leven worden gebracht.

De Vlaams-Marokkaanse auteur Fikry El Azzouzi schreef de tekst waarin het verhaal van Abraham (ofwel: Ibrahim) schetsend wordt verteld. Met zijn zonen bij twee moeders (stokoude Sara en Egyptische schone slavin Hagar) is hij de oorsprong van zowel christendom en jodendom als de islam. Hoe dat uiteindelijk uitliep op geweld, oorlog, zelfmoordacties, Srebrenica, de woestijn Afrika en een Europa dat niet meer bestaat - dat alles komt voorbij in deze tekst, vanuit de opvatting dat 'de mens een bloeddorstig misverstand is'. Salam is een bizarre theatrale trip, gesitueerd in cocktailbar The Last Chance, waar het barmeisje ook een soort God is.

Als toeschouwer kun je de vaart van een en ander nauwelijks bijbenen: dansers buitelen over de bar, acteurs rennen af en aan, de muzikanten spelen haast bezeten hun soundtrack, er is een furieus lichtplan en een paar knaleffecten houden je bij de les. Salam is een voortdenderende trein waarin af en toe gelukkig ruimte is voor een paar bezonken speelscènes - vooral tussen vader en zoon, de broers onderling en de moeders.

Salam door Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni; tekst Fikry El Azzouzi, regie Guy Weizman, choreografie Roni Haver, muziek: Asko/Schönberg. 10/3, Stadsschouwburg Groningen, tournee.

Jack Wouterse is een mooi twijfelende en ook wijze Abraham, met naast hem een goed spelende Bram van der Heijden (Izaäk) en Mohammed Azaay (Ismaël) als contrapunten. Veerle van Overloop is aangenaam relativerend als barmeisje. Het ongebreidelde van deze productie blijkt ook uit de schitterende zang van Senna Gourdou (Hagar), die doodgemoedereerd een Arabische versie van Bette Midlers The Rose en Vader Abrahams Kleine café aan de haven aaneensmeedt.

Als aartsvader Abraham na het slotapplaus even de aandacht vraagt, hou je je hart vast. Maar alles komt goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.