Saaie werkelijkheid van zussenproblematiek

De een las het boek, de ander zag de theatervoorstelling. Een Goed Nest van Tessa de Loo wordt door twee recensenten besproken. Hieronder de boekrecensie.

Eva heeft een keer een minnaar gehad, vertelt ze aan haar zus Noor. Met een rood gezicht van opwinding doet ze verslag van het pikante buitenechtelijke avontuurtje. 'Ik was gek op hem, schaamteloos. Ik ging zelfs op mijn knieën om hem...' Noor wil dit niet horen. 'Laat maar', zegt ze vlug. Eva gaat door, en vraagt of Noor ook wel eens 'je weet wel' heeft gedaan. 'Standje 69?'

De nieuwe roman van Tessa de Loo, Een goed nest, die tegelijk verschijnt met de toneelbewerking, is van theekransjesniveau. Twee zussen van rond de vijftig, sinds lang van elkaar vervreemd, zoeken elkaar na jaren weer op. Noor, de jongste, is een Amsterdamse kunstenares, vrijgevochten, een tikje hautain. Ze bezoekt Eva voor een weekend in haar woning op het platteland, die omringd wordt door paarden en koeien. Eva is het zorgzame, gezellige, bridgende type dat zichzelf wegcijfert voor haar gezin. Het verhaal wordt in wisselend perspectief verteld, maar de karakters blijven beiden schematisch.

Noor is gekomen om Eva een grote gunst te vragen. Daarvoor is het nodig dat ze een lang bewaard geheim opbiecht. Voordat Noor daaraan toekomt, moet er echter ook een aantal ruzies worden uitgevochten. Zoals wie de kast krijgt. 'Mama had mij eigenlijk die secretaire beloofd...' Of wie er schuldig is aan de depressies van hun moeder, die al jong werd verlaten door haar man.

Belegen gebabbel
Aanvankelijk zijn de irritaties tussen de zussen aardig invoelbaar, wanneer de lezer nog geen weet heeft van het banale gehalte van de geheimen. De zussen hebben de beste bedoelingen en toch ontploft de sfeer. Als lezer weet je niet aan wiens kant je staat. Maar zodra de zakken (te vroeg) worden geleegd, is Een goed nest vooral belegen gebabbel. 'Wees een beetje flexibel, dat houdt je jong!', moppert Noor, die zich er ook al zo aan ergert dat Eva haar grijze haren niet verft.

Het zussenthema werd succesvoller verwerkt in De Loos bestseller De Tweeling. Met dit luchtige relaas zal ze niet opnieuw scoren, daarvoor is het te risicoloos. De Loo had beter voor één perspectief kunnen kiezen, dan was er nog zoiets als een onbetrouwbare verteller.

Nu staat er wat er staat. De problemen die de zussen in hun leven hebben zijn realistisch, maar als er geen literaire ingrepen worden gedaan om te schuren en te suggereren, blijft alleen dat over: saaie werkelijkheid. Het drama komt niet van de pagina af, tussen de regels gebeurt niets.

Hier vindt u de theaterrecensie van een goed nest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden